Upřímně, tohle jsem nečekal. Nejen to, že se vyvrcholení kauzy ohledně otevřené licence D&D (OGL) dočkáme tak brzy, ale už vůbec ne to, že to celé dopadne bílou vlajkou třepetající se na baště studia Wizards of the Coast. Fanoušci a nezávislí vývojáři vyhráli. Wizards of the Coast upouští od svých plánů aktualizovat OGL ve prospěch svůj a neprospěch své konkurence i komunity.
Kyle Brink – výkonný producent ve Wizards, kterého si firma v posledních týdnech zvolila jako maskota pro napravování svých přešlapů – v pátečním postu na D&D Beyond oznámil, že na základně drtivě negativní zpětné vazby, kterou Wizards stran nové OGL obdrželi na základě online dotazníků, se rozhodli odvolat zrušení původní OGL 1.0a, které namíchlo tolik fanoušků a ohrozilo tolik nezávislých tvůrců.
Výsledky dotazníku opravdu nejsou příliš lichotivé. Z více než 15 000 účastníků se míra nespokojenosti s čachrami v OGL pohybovala mezi 80 a 90 %. A ačkoli 15 000 účastníků není v kontextu fanouškovské základny D&D vyloženě závratné číslo, Wizards to zřejmě stačilo, aby průzkum ukončili o týden dříve. Možná v tom hrál roli i tlak ze strany bouřících se zaměstnanců. Možná někdo ve vedení poznamenal, že právě ti lidé, kteří se dokopou k vyplnění dotazníku, budou zároveň ti, kteří za D&D utrácí nejvíce peněz.
Ať tak či onak, plány Wizards jsou aktuálně následující: Původní OGL 1.0a, která dala vzniknout Pathfinderovi a dalším populárním D&D spin-offům, ponechají nezměněnou tak, jak je. Nebudou ji rušit ani upravovat a vývojáři pod ní dál mohou vydávat hry stejně jako doposud. Dále po nedávném přesunutí jádra herních mechanik D&D pod licenci Creative Commons nyní Wizards pod tutéž licenci přesouvají celý dokument SRD 5.1 (tedy de facto celý herní systém D&D), čímž efektivně ztrácí současnou i budoucí kontrolu nad tím, kdo a za jakých podmínek jej bude využívat.
Nebudou tuto licenci moci zrušit ani manipulovat s jejími částmi, jako například propíraným svolením k tvorbě animovaného VTT obsahu, kterým Wizards mířili na eliminaci konkurenčních virtuálních platforem. Slovy Brinka samotného, otevřenost a neodvolatelnost CC licence už není v kompetenci Wizards of the Coast – a tak už se hráči nemusí spoléhat na to, že dodrží svůj už jednou porušený slib.
Takže… Znamená to, že jsme se dočkali šťastného konce? Wizards se poučili ze svých chyb, napraví všechny křivdy na fanoušcích a mír opět zavládne v celém království? Komunita po všech koutech internetu sice slaví velké vítězství, ale já bych ještě s vyvěšováním praporů chvilku posečkal.
Není úplně mimo předpokládat, že D&D tahle kauza znatelně uškodí. To samozřejmě ukáže až čas a nebuďme bláhoví, D&D si alespoň co do čísel celkem dozajista udrží svou pozici TTRPG číslo jedna. Kampaň Open D&D v mnoha hráčích nicméně vyvolala nechuť když už ne ke hře samotné, tak k dotování korporátu, který ji zaštiťuje. Nejen Paizo a Kobold Press (kteří v mezičase zřejmě stále chystají svou vlastní licenci) teď možná získají na síle, jak si hráči budou hledat nové hry. S trochou štěstí by to mohlo znamenat spoustu nových hráčů pro doposud méně známá, nezávislá studia a celkové obrození RPG scény.
Také se mi chce poznamenat, že ačkoli si Kyle Brink jménem Wizards sype popel na hlavu rychleji než výjimečně nešikovná obsluha krematoria, v pátečním prohlášení stále není ani slovo o zrušení plánů pro OGL 1.2 a pokud jsme se o Wizards něco za poslední měsíc naučili, je to umění číst mezi řádky.
Samozřejmě, dokud je OGL 1.0a platná, vydávání méně výhodné OGL 1.2 dává jen stěží smysl – jenže co Cynthia Williams a její pověření Hasbrem udělat z D&D další miliardovou značku? Kam ty se poděly? Jak se má koncernu vyplatit jeho ohromná investice do digitální budoucnosti D&D, když mu nevyšla likvidace konkurence právním obchvatem?
Zkrátka, jestli se ptáte mě, největší bitvu si davidovský fandom s goliášovským koncernem doopravdy vybojoval. Ale konec je to stále spíše otevřený.