Sobotní červnové ráno nás s Pavlem zastihlo v Brně cestou na zdejší RPG con v ZŠ Kotlářská nazvaný prostě Brnocon. Do budovy nás vpustila milá obsluha, načež jsme se propletli bludištěm školních chodeb do druhého a třetího patra, kde se nacházelo občerstvení, deskoherní místnosti, přednáškový sál, a hlavně herny RPG, ve kterých probíhalo to hlavní, proč se sem lidi sjížděli, tedy samotné hraní.
V plánu totiž bylo na sobotu a neděli 40 her v osmi herních místnostech. Tahle akce nesloužila ale jen pro staré harcovníky a znalce pravidel. Právě naopak. Hráči, kteří neznali daný systém, se ho během samotné hry mohli naučit a vyzkoušet, přičemž už při registraci věděli, jaká úroveň znalostí a třeba i jazyková vybavenost se od nich očekává.
Sice ne všichni hráči i přes placenou zálohu dorazili, ale to je bohužel věc, se kterou se musí počítat. A do dalšího ročníku by měl vzniknout nový a lepší systém registrací, aby pro všechny byl co nejpohodlnější. I tak většina her proběhla bez komplikací a ke spokojenosti vypravěčů i hráčů.
Lidé mohli vyzkoušet klasiky jako Dungeons & Dragons, Jeskyně a draky, Příšeru týdne, Svitky hrdinů nebo Dračí doupě 2, ale i ne tak známé systémy, jako je King is Dead, Jeden prsten, Alien: The Roleplaying Game nebo Conan. Pokud totiž Brnocon něco nabízel, jsou to zkušení vypravěči, kteří se pohybují v komunitě dlouho a vědí, co dělají.
Což je podle mě jeden z největších plusů téhle akce a netýká se jen samotného hraní, ale i přednášek, protože ty byly vedené v podobném duchu. Účastníci se dozvěděli třeba od Ondřeje Mráze alias Nord Ninjy, zda má vůbec cenu tvořit vlastní RPG. A kdo by mohl být povolanější na toto téma hovořit než ten, kdo připravuje první ryze české RPG podle systému Powered by the Apocalypse: Svitky Hrdinů (viz web). Ty ostatně šly pod jeho vedením i vyzkoušet v jedné z mnoha herních místností.
Mohli jsme vidět přednášku od HeroHubu o tom, jak hraní pomáhá rozvíjet charakterové rysy, ale také jaké to je hrát s dětmi, pořádat herní teambuildingy nebo třeba jak hraním pomoci dětem s autismem. Kdo se chtěl dozvědět ještě víc, mohl navštívit i jejich stánek v prostorách školy.
Martina Magdová zase přichystala přednášku o světě Neviditelné knihy, tedy o českém herním světě, který jako Neklidný Tauril vyšel roku 2017 pod nakladatelstvím Mytago. Nemohla chybět ani čerstvě vydaná Příšera týdne od vydavatelství Casa de Locos, která měla celou dobu otevřený stánek, u něhož nechyběl samotný zakladatel vydavatelství Daniel Vázquez, který se zhostil i přednášky o hře a vedl herní sezení. Jak už můžete vědět z naší recenze, Příšera týdne je skvělá a jedná o první PbtA hru, která vyšla oficiálně česky.
Za doprovodu Para Bellum Wargames zase probíhalo představení jejich wargamingové hry Conquest, kterou si zájemci mohli na místě i zakoupit a musím říct, že kolem jejich stánku jsem raději procházel rychle a s hlavou sklopenou, protože vypadá fakt pěkně a wargaming je něco, do čeho prostě spadnout nesmím. Dále tu byl Mrkew ze Skoro hrdinů, který vedl hry a přednášel o tom, jak tvořit one-shoty, tedy právě hry, které si zahrajete během jednoho sezení a mají svůj začátek a konec. A tak bych mohl pokračovat ještě dlouho.
Z doprovodného programu se tolik nedařilo epickým deskovkám. Zaplatit si místo u stolu, kde vás zkušený hostitel provede hrou, pravidly a nemusíte se tak nic učit, zřejmě moc lidí nezlákalo. Což je za mě škoda, protože hry jako Darkest Dungeon, Lords of Waterdeep nebo Konec věků vypadaly doopravdy pěkně.
Mezi hrami a přednáškami se alespoň hráči zdržovali v klasické herně, kde jsme se s Pavlem sami ráno usadili a vyzkoušeli karetní hru Mozkožrout a podívali se na Vampire: The Masquerade: Vendeta, která u nás dostala od Patrika Zásah! Jen čas na její hraní bohužel nezbyl. Další program, který oslavil úspěch, byl komorní LARP a pokud vše dobře dopadne, do dalších ročníků jich uvidíme v programu víc, protože je vidět, že hráči RPG mají zájem i o ně.
Takhle bych mohl řečnit i o příjemném občerstvení, tombole, kde si výherci odnášeli výhry v podobě lístků na hry, balíčků Magicu i knih pravidel jako právě Příšera týdne nebo D&D 5E a hlavní cenu pak představovala deskovka Zombicide. Poté následoval koncert kapely Sukuba Ensemble, který jsem bohužel nestihl, protože jsem se setkal v poklidu organizátorského zázemí s hlavním pořadatelem celé akce, který mi poodhalil, jak to vlastně s Brnoconem vypadá, vypadalo a vypadat bude.
Vlastně mě velice překvapilo, že celou akci zvládají organizovat jen v deseti lidech, což je počet doopravdy velice malý. Přesto během víkendu akci navštívilo kolem osmdesáti lidí. Uznávám, že to není moc, ale je třeba si uvědomit, že první ročník proběhl ve čtyřech organizátorech a s polovičním počtem návštěvníků. Růst je to tedy víc než slušný, navíc na akci s rozpočtem zhruba třicet tisíc korun.
Teď je díky prostorům v ZŠ Kotlářská prostor k ještě většímu růstu, pronajímání víc místností a pořádání dalších programů, jako je právě komorní LARP, kterých by klidně za dobu konání akce mohlo být příští rok třeba pět. Hlavní ale je, že organizátoři jsou s tímhle ročníkem spokojení a chtějí plánovat další a větší ročníky. Samotný con se pak zaměřuje právě na podporu české herní scény a jejích projektů, což je samo o sobě skvělé.
Právě tím bych rád tenhle článek zakončil. Brnocon je malý festival, který se rozrůstá a jeho program je prostě skvělý. Přednášejí lidé, kteří se RPG věnují profesionálně, hry vedou vypravěči s léty zkušeností a vlastně chybí hluchá místa. Právě tady se dozvíte, co se na české scéně děje z první ruky a často přímo od lidí, kteří danou věc vytvářejí.
Kromě toho si můžete i hromadu věcí vyzkoušet. Podívat se na české i zahraniční systémy a zahrát si, co vás baví už léta, nebo naopak za pomoci profíků jednoduše zkusit, co vás zaujme. Rozhodně to není jediný con v České republice a rozhodně není největší, ale přátelská atmosféra a ambice mu rozhodně otevírají cestu, abychom se na něj vraceli ještě dlouhé roky a já osobně už se na ten další těším.