Na Backerkitu je momentálně fantasy RPG, které je určené pro 5E a vybírá neskutečné peníze. Jenže MCDM RPG nemá ve výsledku s 5E téměř nic společného. Navíc je to nová značka, žádná licence. Tak jak je možné, že se této kampani podařilo vybrat bezmála 70 milionů korun, když do jejího konce zbývají ještě tři týdny?
Jedním z „viníků“ je bezpochyby Matthew Colville – člověk, který má v RPG scéně slušné jméno. Jeho Youtube kanál o RPG sleduje přes 400 000 lidí, hrál s Critical Role, psal fantasy knihy, podílel se na vývoji videoher a psal TTRPG od Duny přes Pána prstenů až po Star Trek. Jo a taky je to sympaťák. Ostatně to, že ke kampani natočil 51 minutové video, kde vše vysvětluje a které je vlastně i zábavné, mluví samo za sebe.
Druhou věcí je, že MCDM RPG vypadá zatraceně dobře a vydavatelství MCDM za sebou má spoustu oblíbených příruček hlavně pro 5E. Kromě toho na svých stránkách prodávají i miniatury, vymýšlejí nové třídy postav a vydávají časopis Arcadia pro hráče a vypravěče. Takže mají tuny zkušeností a naslouchají i komunitě. Navíc krásně kombinují to nejlepší na fantasy dobrodružství s moderním systémem plným cool akce a filmovosti bez toho, aby ztráceli sílu solidního systému.
Už od začátku bude vaše postava lokálním hrdinou bez ohledu na to, jak se skupina dá dohromady. To naznačuje, že od začátku máte jistou úroveň síly a nemusíte mlátit hraboše klackem pro místního mastičkáře. Pravidla rovněž minimalizují hody. Iniciativa je společná pro celou skupinu a domlouváte se na pořadí – mezi hráči táhnou monstra a střídáte se, jak potřebujete. Nemusíte házet na útok, řeší se jen poškození.
Hlavní je, že vaše postava nabírá stylové schopnosti, které jsou užitečné a často otevírají možnosti pro kombinace s ostatními členy skupiny – taktik může povzbudivě vykřiknout a dát celé skupině naráz volný pohyb, stín zase utrácí zdroje, aby hrál po jiném členovi skupiny před monstry a mohl se hýbat v bitvě co nejužitečněji a tak dále.
Smysl celého systému je v tom, aby lidi sledovali akce celé skupiny a reagovali na ně. Boj se tak stane mnohem míň zaměřený na jednotlivé tahy a je o poskládání jednoho řetězu akcí, kdy celá skupina v boji táhne za jeden provaz a vzájemně na sebe reaguje. Což je samo o sobě skvělé a může přinést mnohem zajímavější systém než klasická RPG.
Každé povolání má navíc své zdroje, které fungují odlišně. Zdejší barbar nabírá hněv, který ho posiluje nebo ho utrácí za silové schopnosti, což není zrovna objevné. Jenže co takový kněz? Ten má kromě svatého hněvu i ctnost. První pohání jeho bojové schopnosti a druhé ovlivňuje naklonění bohů, jejichž přízeň může být velice vrtkavá. Trubadúr (obdoba barda) zase pracuje s tím, jak dokáže udržovat hodnotu dramatu.
Tak bych mohl pokračovat dlouho, protože se chystá třeba i vyvolávač, který bude moci používat svoje poskoky spoustou způsobů, včetně obětování pro vlastní vylepšování. Nemluvě o tom, že se tvůrci chtějí vyhnout hluchým úrovním, kdy postava nedostane nic užitečného do arzenálu anebo také nepoužívat mechaniku nedosažitelných nejvyšších úrovní.
Když už jsme u nich, musím se zastavit třeba u toho, jak funguje získáváni zkušeností. Představte si, že jste na výpravě, kde vám každé úspěšné střetnutí dává bonus z vítězství. Je jedno, zda jde o souboj nebo třeba přesvědčování. Některé vaše schopnosti dostávají bonus, čím víc vítězíte. Bonusy ale zmizí při odpočinku a přemění se ve zkušenosti.
Tahle mechanika vás nutí balancovat to, že postavy sílí, ale jsou čím dál tím unavenější, zraněnější a docházejí jim zdroje. Pokud si odpočinete, naberete sice síly, ale o bonusy přijdete. Skvělý nápad!
Narovinu, nejsem fanoušek fantasy TTRPG. Jsem ale fanoušek dobrých systémů. A MCDM ve mně vzbuzuje podivné fanouškovstí, ať už je to nadšení Matthewa Colvilla, který prostě umí zaujmout nebo prostá radost z toho, že vidím, jak někdo zkušený dělá zatraceně dobře působící systém. Na závěr se ještě podívejme, co kampaň vlastně nabízí.
MCDM RPG (což je naštěstí pracovní název), bude mít dvě knihy – tu pro hráče obsahující všechna pravidla a příručku monster, která slouží jako bestiář a nástroj na tvorbu vyvážených střetnutí. Základní kniha v PDF stojí 890 korun, obě 1 445 korun. Základní knihu v pevné vazbě koupíte za 1 560 korun a obě jsou za tři tisíce. Knihy navíc vychází i ve sběratelské edici se speciálním přebalem zdobeným zlatou ražbou, kdy zaplatíte 2 780 korun za jednu a 5 560 korun za obě v pouzdře.
Vývojáři zatím bohužel nejsou schopní ani odhadnout cenu poštovného, ale už teď plánují vydat PDF verzi v červenu roku 2025. Testovací verze by se ale měly začít rozesílat už v druhém kvartálu příštího roku.