Univerzální systémy vám umožňují si zahrát vlastně jakoukoliv kampaň v žánru dle vaší volby. Pro hodně velkou část hráčů tohle splňuje pátá edice Dungeons & Dragons, i když to není tak úplně pravda. Sice můžete jeho systém upravit, tvořit třídy postav a cokoliv vás napadne, ale základní myšlenka systému pořád počítá s tím, že půjde o hrdinské fantasy, kde se sesílají kouzla, seká se meči a střílí se z luků.
Pokud v něm chcete létat vesmírem a rozstřelovat nepřátelské lodě a pálit dávkami z automatických pušek, potřebujete systém silně modifikovat, ohýbat a často ani tak nedosáhnete požadovaného výsledku. Proto tu jsou skutečné univerzální systémy s pravidly postavenými tak, aby fungovala na opravdu cokoliv. Abyste si mohli sednout ke stolu a vymýšlet vaši vysněnou kampaň bez uvažování o tom, jak ji napasovat na pravidla. Abyste si zkrátka nepřipadali jako dítě, které se snaží procpat kostku do trojúhelníkového otvoru v jeho oblíbeném kyblíčku. Jeden z nejpopulárnějších univerzálních systémů je Cypher System od Monte Cook Games, který rozebereme v již sedmém díle našeho seriálu O RPG systémech.
Věta o třech částech
První předností Cypheru je jeho jednoduchost na pochopení – je psaný tak, abyste co nejrychleji mohli naskočit do samotné hry. Jeho úskalí, jisté mechanické kličky a další věci, na vás vykouknou až trochu později a mnozí určitě ocení, že většina z nich se dotkne hlavně vypravěčů... Cypher System je totiž nejlepší ve chvíli, kdy improvizujete. Hráči dokáží vypravěčem předpřipravené plány rozfoukat jako domeček z karet a systém je v tom i podporuje. Teď se ale podívejme na to, jak funguje postava hráče: Hlavní myšlenkou, která určí vaše povolání, je jednoduchá věta o třech částech.
Jsem mocný válečník s magickým nadáním; jsem obratný zloděj vylepšený kybernetikou; jsem ukecaný voják s věrným psem. Přesně tak nějak bude vypadat vaše základní stavební věta postavy. Určí povolání a specializaci a řekne o postavě něco navíc. Cypher System s tím pracuje obratně, odvodí od ní vaše schopnosti a dovednosti, ale nezapomíná na ni ani v samotném příběhu.
Obecně se pak postavy dělí do několika tříd, ale popsat je můžete, jak chcete a hra s tím počítá. Díky tomuto jednoduchému mechanismu není složité udělat si postavu přesně na míru. Navíc hra často poukazuje na to, že válečník nemusí mít jen meč a štít, ale i samopal nebo futuristickou bojovou zbroj. Adept zase nemusí vládnout jen magií, ale může jít klidně o mutanta nebo člověka vylepšeného o high-tech implantáty.
Tady už jsou vidět první náznaky ohebnosti celého systému, který je určený pro jakýkoliv nápad a svět. No a pak jsou tu samotné Cyphery – jednorázové artefakty nebo schopnosti, které se ve hře používají a dávají postavám výhodu a opět mohou být téměř čímkoliv. V kyberpunku to mohou být programy hackerů, svitky v magických světech nebo třeba obyčejné granáty ve válečné hře. Zároveň ale kolem nich můžete svůj svět vystavět a nechat se za nimi hnát nespočet dobrodruhů, mohou to být pozůstatky starých civilizací s neskutečnou mocí a tak dále.
Hra tady těží i z jednoduchého systému řešení konfliktů a překážek. Vypravěč určí obtížnost od jedné do deseti, kterou postavy musí hodem překonat. Důležité je to pro dva herní principy. Prvním je, že vypravěč může oponenty a překážky snadno vytvářet za pochodu. Druhým je srozumitelná obtížnost, kdy se lehce určuje, co je snadné a co je těžké. Tady platí, že v Cypher Systemu se vše může měnit za pochodu a hráči ovlivňováním světa mohou změnit téměř cokoliv.
Náš svět, naše pravidla
Cypher System má totiž jeden z nejoriginálnějších systémů zkušeností vůbec. Získané body můžete utrácet třemi způsoby: Krátkodobě, změnou situace nebo dlouhodobě. Jakmile si na tenhle systém zvyknete a začnete ho ovládat a využívat, zamilujete si ho.
Krátkodobé bonusy fungují tak, že utracením jediného bodu zkušenosti zlepšíte svůj momentální hod nebo si dáte výhodu v konkrétní situaci. To je vlastně standard, který dnes v nějaké podobě najdete ve většině systémů. Druhé využití zkušeností je už mnohem zajímavější. Za dva body můžete využít možnost přidat něco do současné scény. Krásný příklad využití je už v základní příručce.
Jste ztraceni v horách a zuří bouře? Zaplaťte dva body a vaše postava si třeba vzpomene, že během svých cest na daném místě byla a zná srub, ve kterém se můžete schovat. Potřebuje kontakty ve městě? Třeba je už nabrala v minulosti. Mechanická funkce tohoto systému je jasná, hodí se ale zdůraznit, jak přirozeně pomáhá vytvářet příběh a dokreslovat postavy během vašich dobrodružství.
Poslední volba stojí čtyři zkušenostní body a umožní vám vylepšit vaši postavu, tedy její statistiky. Sama hra vám radí, že je designovaná tak, abyste body rozdělovali půl napůl – polovinu věnovali do vylepšování postavy a druhou do ovlivňování hodů a světa. Je ale jen na vás, co se vám zdá ideální. Cypher System je zkrátka otevřený, tedy nejen světům, ale i vašim rozhodnutím.
No a co dál? Nic, protože teď znáte hlavní mechanismy hry. Jsou tu samozřejmě i další, ale tohle je hlavní kostra systému. Když jsem prvně uviděl bichli o téměř 450 stranách, na které stál slogan „rules-light“ systém, byl můj pohled značně skeptický, ale po přečtení jsem pochopil, co hlavní příručka chce ukázat především. Jak tvořit světy, příběhy, a hlavně vás navést k jednotlivým žánrům. Učí zápletky, témata jednotlivých žánrů a napovídá, jaké postavy by v nich mohly být.
Došlo mi, že to je přesně to, co od ní chci. Základy, jak hrát v jednotlivých světech, které přenáší mé nápady ke stolu bez omezení mechanismy, které jsou určené na konkrétní nápad, jak je tomu v případě, když se třeba snažíte nacpat svůj futuristický vesmír plný bitevních křižníků a bojů stíhaček na už zmíněné D&D 5E. Důležité je i to, že tato snadná, ale efektivní pravidla otevírají dveře dokořán nekonečným pláním fantazie.
Pohádky tisíce a jednoho světa
Cypher System vám svou základní příručkou otevírá cestu, kamkoliv chcete. Klidně vám bude stačit jeho kniha, pokud chcete inspiraci a zbytek si poskládáte sami. Někomu to ale stačit nemusí, a proto tu jsou připravené světy od tvůrců, kteří se živí jejich vymýšlením. Možná se nenajdete ani v základních žánrech, takže se podívejme na to, jak fungují existující rozšíření, jichž je bezpočet a umožní lehce modifikovat celý zážitek bez nutnosti se učit cokoliv nového.
Prvním typem knih, které do Cypher Systemu vycházejí, jsou žánrové. Dodávají rady, jak daný žánr aplikovat na pravidla, navrhují nové věty pro postavy a popisují, jak dovednosti využít v tom či onom nastavení. Ukazují návrhy protivníků i pomocníků a zkrátka vám radí, jak hrát na obecné rovině. Nutno podotknout, že se bez nich pravděpodobně obejdete, protože systém vám nebrání vaše nápady převést do praxe okamžitě. Pokud ale máte rádi rady nebo vás zaujme nějaký konkrétní podžánr, jsou tyhle příručky pro vás.
Další příručky se věnují už konkrétním světům. Dostanete v nich předpřipravený svět s jasně danými pravidly, postavami, zákonitostmi a příběhy. Tyhle příručky se dále dělí na klasická rozšíření a samostatná, která jsou obsáhlejší a nepotřebujete k nim základní knihu pravidel. Právě mezi nimi vyšla slavná Numenera, která vás vezme do podivného světa budoucnosti, kde se spojuje magie s technologií do krásně podivného mixu.
Sluší se zmínit třeba i The Strange, který vás vezme do současnosti, kde několik jedinců objevilo možnost cestovat mezi dimenzemi a nechá vás prozkoumat krásné i děsivé světy. Jsou tu Old Gods of Apalanchia, tedy nejnovější velká příručka pro Cypher System inspirovaná populárním podcastem stejného jména zasazeného do mladé Ameriky, kde budete poznávat Apalačské pohoří, v němž sídlí staří bohové a další mocnosti.
Není se zkrátka tedy čemu divit, že v období kauzy kolem licencování D&D zažil Cypher System boom. Lidé hledali alternativy a zjistili, že si mohou otevřít dveře k nespočtu příběhů jedinou knihou, jediným systémem. Nejde ale jen o vaši vlastní představivost a nápady. Rozšíření pro Cypher System se pravidelně umisťují vysoko v prestižních cenách Ennie a dalších soutěžích.
Jasně, nemusí vám sednout všechny, ale důležitá je právě ta rozmanitost. Nechcete hard sci-fi? Dejte si heroické fantasy. Přestane vás bavit? Je čas na noirovou detektivku, ze které můžete volně obléct přiléhavý oblek a vyrazit s vlající pláštěnkou do oblak. Nebo to klidně všechno zkombinujte a projděte si evolucí vašeho světa od středověku až po vesmírné lety. Díky jediné příručce.
Představivost na prvním místě
Cypher System určitě není jediným univerzálním systémem, nicméně je to systém pro lidi, kteří mají rádi společné vytváření příběhů a vyprávění. Je to systém pro hráče a vypravěče, kteří rádi nechávají příběh plynout přirozeným tempem a nevadí jim, že všichni u stolu mají schopnost měnit svět kolem nich.
Hlavně je to ale knihovna žánrů, která disponuje skvělými malými i velkými rozšířeními, ve kterých si může vybrat vlastně každý a s minimem práce dokáže přejít na jakékoliv vyprávění ho napadne, ať už se bude jednat o dlouhou kampaň nebo krátký uzavřený příběh. A je už jedno, zda půjde o průzkum prokletého viktoriánského sídla, výpravu do dračího doupěte nebo útěk před vetřelcem na palubě vesmírné lodi. Je to jen a jen na vás.