Minulý týden Wizards of the Coast vydali interní rozhovor s Jeremym Crawfordem, který ve firmě zastupuje pozici architekta herního designu Dungeons & Dragons a zároveň funguje jako tvář týmu v procesu vývoje One D&D, tedy nové edice nejpopulárnějšího TTRPG světa. Tedy, „nové edice” – o tom vlastně právě Crawford mluvil. A potvrdil přitom to, co vědí všichni, kdo se blíže motali kolem otevřeného playtestu, ale Wizards nejspíš chtějí, aby to zaznělo nahlas a jasně.
Je tedy pravda, že ne všechno, co je v celkem třináctiminutovém videu řečeno, jsou zrovna ultražhavé novinky. Proč například Crawford strávil dvě plné minuty rozprávěním o tom, jaká slova se v nových příručkách rozhodli psát s velkými písmeny, to mi hlava nebere. (Respektive, jsem psavec z povolání, takže mně osobně to paradoxně připadá zajímavé, ale tipuju, že v obecenstvu budu spíše výjimkou). Aspoň ale divákům videa nabídl nějaký ten vhled do aktuálního playtestu One D&D a také do toho, co od One D&D má běžný konzument vlastně čekat.
One D&D (což není skutečné jméno, nýbrž marketingová přezdívka; je ale natolik používaná, že bych se nedivil, kdybyste na tenhle detail zapomněli) nebude ani D&D 6e, ani D&D 5.5e (což by ve finále nebylo vyloženě neférové označení, ale Wizards se mu záměrně vyhýbají; přece jen to najednou nezní jako taková událost). One D&D je zkrátka updatem, přeleštěním, aktualizací páté edice, ve které se poupraví pár mechanik, přepracuje několik slovíček (spousta z nich se teď bude psát s velkým písmenem!) a přidá se a ubere pár ras, povolání, předmětů, kouzel a udělátek.
Některé změny budou mít větší a jiné menší následky, ale kolem a kolem bude stále řeč o staré dobré páté edici. I proto je jednou z klíčových vlastností One D&D zpětná kompatibilita: Veškerý obsah pro One D&D má být v pohodě hratelný i se staršími příručkami.
Ona se totiž pátá edice stále prodává více než dobře a tak ji ve Wizards nechtějí zbytečně zařezávat a nutit hráče do koupě nových příruček. Pravda, usměvavému Crawfordovi se to kvůli OGL kauze ze začátku roku věří o maliličko hůř, ale jistě, dává to smysl pro obě strany. Crawford o One D&D mluví jako o „futureproofingu” Dungeons & Dragons (dá se předpokládat, že tím naráží na kontroverze, které pátá edice vyvolala svým ne-vždycky-super-citlivým pojetím všemožných společenských témat) a také jako výsledek de facto deset let dlouhého playtestu, trvajícího od roku 2014, kdy 5e vyšla.
Trochu to zkrátka vyznívá, že se ve Wizards bojí, aby jim brand One D&D nepřerostl přes hlavu. Aby hráči, kteří nejsou zapojení do playtestu a jenom čekají na nové D&Dčko, nebyli nakonec zklamaní, že to nové D&Dčko vlastně zas tak nové není. Spíše než o revoluci jde o evoluci a spíše než o monumentálním One D&D se Crawford snaží mluvit o D&D 2024, kdy mají příručky spatřit světlo na konci tiskárny.