S blížícím se vydáním nové verze příruček pro Dungeons & Dragons se pomalu odkrývá jejich obsah. Díky tomu se vybraným médiím dostalo prezentace novinek přímo od Wizards of the Coast a my se tak dozvídáme o tom, jaké změny nás čekají. K dispozici ale ještě nebyly kompletní knihy a tím pádem nejde o finální výčet. Nicméně jedna věc je už teď jasná: V reimaginaci základních pravidel nemůžeme čekat velké změny a dostaneme spíše více téhož.
Je potřeba si uvědomit, že se nejedná o vyloženě novou edici pravidel. Nové knihy jsou zkrátka jen upravenou verzí původních základních příruček, tedy trojice knih Players Handbook, Dungeon Masters Guide a Monster Manual. Základy systému tedy zůstávají stejné a dochází jen k přidávání a úpravám už existujících pravidel. Vše samozřejmě zůstane kompatibilní i se staršími verzemi pravidel. Pokud se tvůrcům tahle strategie vyplatí, můžeme očekávat podobné nové verze v pravidelných intervalech. Je ale otázka, zda si tyto nové verze po obsahové stránce vůbec obhájí nákup třech nových příruček.
Není se ale třeba bát, že bychom se obešli bez novinek. Podle informací webu PC Gamer víme, že třeba tvorba postavy bude mnohem jednodušší a bude obsahovat víc příkladů. Pozadí postav bude předělané a třídy postav budou mít víc podtříd i kouzel. Seznam monster se rozšíří a přibydou nové Apex varianty, které potrápí vaše družiny. Nejvíc změn se dočká samotný Dungeon Masters Guide s podrobným návodem na tvoření dobrodružství společně s příklady a návod na tvoření vlastních kampaní i světů.
Obecně se jedná o hodnotná rozšíření, ale v hlavním problému se můj pohled shoduje s tím, co píše právě PC Gamer. Novinky, které se nám nové knihy snaží předložit, jsou krokem k tomu, co moderní RPG už dávno dělají a samotným hráčům často chybí. Navíc spíš než kroky jsou to malé krůčky, které často působí tak nějak nedodělaně. Tvůrci totiž neřeší problémy, na které si stěžuje komunita a jejich snaha být moderní je prostě polovičatá.
Dobrým příkladem je třeba ukázková kampaň, která se objevuje v základních příručkách vůbec poprvé, což je doopravdy s podivem, jelikož takové věci už jsou v moderních RPG takřka standardem. Navíc je zasazená v Greyhawku, prvním světu, který pro D&D vznikl ještě za dnů Garyho Gygaxe. Jistě, jedná se o důležitý historický milník, ale jednoduše vám dojde, že je to zároveň svět poplatný své době. Tedy z dnešního pohledu dost zastaralý a možná až komický.
Další pozvednuté obočí přijde třeba v případě pod-povolání, kterých je v knize 48 a mají víc než 400 kouzel. Nikdo ale už neřešil vyvážení magie jako takové a to, aby byla jejich větší část použitelná. Takže dost možná skončíte u těch, které byly přesílené už v předchozích příručkách... Stejně jako se nikdo nezaobíral větší rozmanitostí tříd nebo možností si je víc přizpůsobit.
Tím samým problémem trpí i bestiář, když obsahuje 500 monster, ale minimum inovace v tom, aby souboje s nimi působily svěže a zajímavě. Třeba takový ohnivý kostlivý mág zase o tolik hru neobohatí a dá se přidat na dlouhý seznam kostlivců, které ve hře potkáte. Celková nabídka monster tedy zase tolik nerozšíří vaše dobrodružství, ale zato nafoukne knihu. Pořádný návod, jak takové oponenty tvořit, ale stále chybí a myslím, že by byl mnohem užitečnější než skupina nových NPC jako kejklíři, námořníci a další.
Nikdo neříká, že příručky nemají dost obsahu. Nicméně každý, kdo se o RPG zajímá, vidí, jak rychle se tento trh vyvíjí a přímo přetéká novými skvělými nápady a systémy. Bohužel tady D&D nestíhá držet krok a volí kvantitu nad kvalitou. Vlastně je smutné vidět, jak málo se hra změnila od roku 2015 a jeho 5. edice a nutno říct, že už tenkrát nebyla revolučním RPG, alespoň co se mechanik a vyváženosti týče. Nové příručky se dají jednoduše popsat jako mnohem víc toho samého.
Už teď si je můžete předobjednávat a budou se postupně trousit až do začátku příštího roku. Players Handbook vyjde 17. září, Dungeon Masters Guide 11. listopadu a na Monster Manual si budete muset počkat do příštího února.