Nedá se nic dělat, všechno zdražuje, ani RPG příručkám se to nevyhne. 23. května to Wizards of the Coast (WotC) oznámili na svém oficiálním blogu, kde prohlašují, že je to z důvodu zvyšujících se cen zboží i dopravy. Jelikož chtějí zachovat vysokou kvalitu i hodnotu pro hráče, budou muset cenu příruček zvýšit. Tedy jen těch fyzických. Pokud si kupujete PDF nebo jiné elektronické verze příruček, nedotkne se vás to.
Není to přitom na poli RPG poprvé. Vydavatelství Free League zdražilo své knihy již v září, kdy byl důvodem pád švédské koruny a šlo vlastně o podobnou částku, která čeká příručky D&D. No a kolik to tedy je? S vydáním D&D 5e se doporučená cena držela na 1 300 korunách, zatímco s vydáním chystané knihy Bigby Presents: Glory of the Giants se zdvihne na 1500, tedy zhruba o 20 %.
Zajímavější je to ale z jiného pohledu. Wizards of the Coast se daří a zdražovat by rozhodně nemuseli, protože za poslední roky jdou jejich příručky na dračku. Možná by ani neměli, protože už za sebou mají víc než dost kontroverzí a fanoušci jim pořád nejsou naklonění. Určitě ale mají dobré průzkumy, proč tenhle krok dělají. Dalo by se i tvrdit, že možná vůbec nesouvisí s výdělkem.
Během celé té neblahé kauzy kolem licencování D&D jsme se totiž dozvěděli ještě další zásadní informace: Podle akcionářů celá značka nevydělává dost jednoduše proto, že lidem cpe málo produktů. Lidi si koupí knihu, hrají a nic dalšího nepotřebují, což je prostě špatně. Další informací je to, že ti, co si kupují příručky fyzicky, nejsou cílovou skupinou právě z výše zmíněného důvodu. Co tedy může zdvihnutí ceny znamenat?
Logicky přitáhnutí lidí k digitálnímu obsahu. Předobjednávka nové knihy Bigby Presents: Glory of the Giants totiž na D&D Beyond, tedy virtuálním prostoru, který se pro hraní snaží WotC vytvořit, má pořád stejnou cenu. Cenu, která už před zdražením fyzické verze byla nižší. Činí zhruba 660 korun, což je už pořádný rozdíl. Jenže proč se to vyplatí?
Protože lidi se přiblíží k tomu, aby na Beyond hráli a kupovali. Už teď je jasné, že s novou verzí pravidel přijde i nová virtuální verze D&D. Tvůrci na svém streamu nedávno oznámili i vlastní virtual tabletop, tedy program, který umožní hrát D&D téměř jako videohru. Hlavně ale zaplatíte za mnohem víc věcí přímo WotC a bez toho, aniž by museli dávat dolary nějakým prostředníkům, dopravcům a jiným třetím stranám.
Beyond totiž nenabízí jen pravidla. Lákavé předplatné odemykající bonusové funkce stojí v obyčejné verzi padesát korun měsíčně, ve vyšší ale už stokorunu. Virtuální kostky s všelijakými efekty a vzhledy pro ohromení kamarádů pak vyjdou obyčejně na 130 korun. Pak jsou tu samozřejmě menší moduly, příběhy a prostě hromada obsahu, za který se dá utrácet. Právě tohle je podle WotC budoucnost jejich značky a zdroj peněz, na který budou tlačit.
Každopádně to, že největší RPG na světě zdražuje, bude zajímavé sledovat ze dvou důvodů. Prvním je právě digitalizace jejich obsahu a tlačení na pilu při využívání jejich virtuálních služeb. Druhým je, že tím vlastně otevírají dveře indie vývojářům i dalším větším studiím, protože když může WotC, můžou i oni. Podle mě je tedy jen otázkou času, než se cena pravidel podobně jako u D&D zvedne všude.