Svitky hrdinů – recenze nové generace Dračáku
Recenze zdroj: Nord Ninja RPG

Svitky hrdinů – recenze nové generace Dračáku

Název:
Svitky hrdinů
Čeština:
ne
Detail hry

6. 11. 2024 17:00 | RPG | autor: Michal Krupička |

Na začátek se musím k něčemu přiznat – v RPG nemám rád hrdinské fantasy. Zdá se mi jednoduše nudné. Dračí doupě je něco, co ve mně vyvolává kopřivku a mělo by zůstat na piedestalu minulosti, nikoliv u našich/vašich stolů. Dračí hlídka je podle mě tahání nostalgie s pravidly tak trochu na baterky. Stejně tak jsem kroutil hlavou, když jsem poprvé viděl Svitky hrdinů a jejich podtitul „Nová generace Dračáku“. Možná se už teď ptáte, proč tuhle recenzi píše takový ignorant, jako jsem já. Důvod je ale prostý. Čím více jsem o Svitcích věděl, tím více mě bavily. Ze skepse se stalo uznalé pokyvování hlavou, protože světe div se, konečně máme tuzemská pravidla, která jsou moderní, zábavná a hlavně chytrá. Připoutejte se, jdeme na to.

Apokalypsa po Česku

Svitky běží na systému Powered by the Apocalypse. Bez mučení se opět přiznám, že tenhle systém je v současnosti můj nejoblíbenější. Může za to hlavně fakt, že osekává spoustu mechanismů tak, aby hra byla co nejplynulejší a nejfilmovější. Nechce po vás, abyste řešili každé kilo, vyhodnocovali složitě každý úder, a hlavně vás nevybízí, abyste prostě jen sekli. Naopak vás celá pravidla nabádají k tomu, abyste se zamysleli nad stylovostí vaší akce, jež by měla mít smysl v rámci daného děje a nebyla tak nudná. Navíc vám vysvětluje, že házení doopravdy není hlavní činnost, kterou ve hře máte dělat. A přesně tohle tvoří páteř zábavnosti i u Svitků.

Jak název napovídá, základ vaší postavy budou tvořit její svitky. Jeden za rod a dva za povolání. Rod je vlastně rasa, která má vlastní seznam dovedností, jež jsou zábavné. Je jedno, zda za Gnóma budete využívat svůj magický krystal nebo za Malpura jejich mléčné zbraně vytvořené z odpadlých rohů. Prostě vás to bude bavit. Současně velice kvituji to, že jednotlivé rody nemají fixně dané bonusy do pětice statistik. Každý má sadu hodnot, kterou si libovolně rozdělíte podle vás a nevzniká tím tření v tom, že trpaslík by nutně musel být válečníkem a cokoliv jiného by trpělo postihem, protože jeho bonus v odolnosti nevyužije a postih na důvtip ho bude znevýhodňovat.

Podobně zábavné pak jsou i dovednosti. Už od první chvíle začínáte se dvěma a díky tomu nebude žádná postava stejná. Není snad kombinace, která by nešla ve hře úspěšně použít. Chcete být berserk diplomat? Nic vám v tom nebrání! Zároveň si nebudete připadat ochuzení oproti dalším členům družiny, kteří by si zvolili dvě na první dobrou bojová povolání. Ono je to i tím, že titul nemyslí jen na bojové dovednosti. To, co vám jednotlivé možnosti nabízí, je rozprostřené mezi všechny herní aktivity. Často tak dostanete extra možnosti při táboření, cestování nebo sociálních interakcích.

Svitky hrdinů zdroj: Nord Ninja RPG

K rozmanitosti přidává i to, že projekt nabízí deset svitků rodů a dvacet svitků povolání. A jelikož je díky systému lehké tvořit si vlastní obsah, pokud by vám cokoliv chybělo, není nic snadnějšího, než si to dodělat sám. Nicméně už v základu je nabídka tak rozmanitá a do jisté míry nestandardní, že si snad musí vybrat každý.

Jako snad u všech PbtA her budete situace řešit pomocí tahů (v případě, že je úspěch nebo neúspěch pro danou situaci zajímavý, jak pravidla upozorňují hned několikrát a já jsem strašně rád za to, že to dělají). Své vlastní tahy má konflikt, cestování, i táboření. Hodně se mi líbí, že hra dobře pracuje i se vzájemnou kooperací více postav a dává jí váhu, zatímco bojový tah, který jedním hodem umí vyřešit souboj proti slabší skupině, je skvělé usnadnění času.

Hexy, hexy kam se podíváš

Dost pravidel na systému PtbA u mě bojuje s tím, že mají mechanismů snad až příliš málo. Tvůrci si umí plést jednoduchý systém s důrazem na vyprávění a vyprávění bez systému. Naštěstí i tady Svitky překonaly moje očekávání. Nemůže za to nic jiného než princip hexů, které najdete vlastně všude, a navazují na ně i další chytré prvky, které vás nenutí mžourat do tabulek a dopočítávat, ale prostě intuitivně fungují.

Svitky hrdinů zdroj: Nord Ninja RPG

Skvělým příkladem je za mě třeba správa inventáře. Něco můžete nést u sebe a něco v batohu. Batohy mají obvykle dvanáct míst. Drobnosti nezabírají žádné, malé předměty se vejdou na jedno místo tři, střední zabírají jedno místo a velké dvě. Když máte zaplněných víc než šest míst, jste přetížení. Jednoduché, efektivní a funkční.

Jak už jsem ale řekl, většinu dalších veličin budete zaznamenávat v hexech. Životy, zbroj, zkušenosti, vliv. Všechno má svá hexová pole. Každý hex budete škrtat, při poškození se budou ubírat, vlivem nebo zkušenostmi zase porostou. Opět se jedná o elegantní řešení. Lehce tak hra simuluje poškození zbroje, která bez opravy bude časem méně užitečná. Vliv u frakcí zase roste nebo mizí po snadno identifikovatelných stupních. Navíc nemusíte dlouho přemýšlet nad sčítáním a odčítáním, ale máte grafickou pomůcku, kde si jste jistí na první dobrou.

Pochválit musím i získávání zkušeností. Nezáleží na tom, kolik pobijete nepřátel, ale jak složité úkoly plníte, navazujete vztahy a prozkoumáte svět. Navíc je dostanete třeba i za plnění osobních úkolů postav, a to rovnou jako celá družina. Díky tomu roste i zájem o příběh, který se týká někoho jiného než přímo vás. Samotné vylepšování je pak zábavné, jelikož budete dostávat nové dovednosti ze svých svitků, ale můžete si koupit i zcela nový svitek povolání, který se přidá ke stávajícím. Díky tomu jsou možnosti, jak svou postavu rozvíjet, vlastně neomezená.

Hexy fungují dobře i u životů. Každý vydrží tři škrty, ale poté postava neumírá. Nejdřív ji další poškození přivodí lehký trvalý následek, pak těžký a nakonec přijde smrt. Tohle je chytré v tom, že lehké následky mohou přijít i jinak. Třeba vyčerpáním, hladem a dalšími věcmi. Utahaná postava následně rovnou dostane těžký následek. Efektivní a rychlá simulace následků.

A jak fungují hexy při průzkumu? Dělí se na ně mapa a tím, jak je postupně odhalujete, se spouští různá setkání, jež nemusí být vždy negativní. Některá povolání navíc umí i tyhle náhodné setkání upravovat svými dovednostmi. A i když jsem se hexové mapy celkem bál, nakonec ke hře zkrátka sedí a navíc hezky simuluje průzkum neznámého světa společně s různorodými tahy na cestování po něm.

Hezky česky a zadarmo

Při čtení pravidel mi vlastně neseděla jediná věc, a tou je takové to klasické české názvosloví. Nemám rád slova jako půlčík. Nerad o svém hrdinném Manlupovi slyším, že má malý roztomilý čumáček a moc nemusím klasická fantasy jména, které působí jako náhodné tahání písmem z pytlíčku. A názvy lektvarů jako „hrošík“ mě bolí. Jenže víte co? Nakonec nic z toho nevadí a je to jako bych si stěžoval, že hvězdná brána je kulatá nebo Červený trpaslík těžařská loď. Prostě to k tomu patří. Pokud je totiž tohle to jediné, co mi na nové generaci Dračáku má vadit, jsem nadmíru spokojený člověk.

Svitky hrdinů zdroj: Nord Ninja RPG

Vlastně jsou tohle asi první původní pravidla, která jsem ochotný někomu doporučit. Je to tím, že jsou chytře vymyšlená, a nakonec se za každou cenu nesnaží vymyslet něco nového, ani ždímat z lidí nostalgii po litrech. Dračák je český národní artefakt. Nikomu ho neberu. Jenže dnes už je překonaný a já konečně můžu díky Svitkům říct, že máme hru, která nezaspala dobu. Naopak, jedná se o jedny z těch lepších PbtA pravidel. Chytře totiž berou inspiraci v jiných populárních systémech a na pevných základech staví vlastní konstrukci, která funguje. Je vidět, že roky testování, zkoušení a ladění celého systému se vyplatily.

Jediná věc, co bych jim vyloženě vytknul, je svým způsobem paradoxní. Jsou zadarmo! Což je skvělé, ale myslím si, že pokud za nějakou českou příručku zaplatit, tak právě za tuhle! Pravidla sice fyzicky ještě nevyšla a tím pádem ani nemohu zhodnotit jejich dobrodružství Svitky Kráteru, ale to je jedno. Hrajte je, kupte si je a pokud je vám fantasy blízké, využijte je!

Tak tohle jsem doopravdy nečekal

Svitky hrdinů můžu zkrátka a dobře doporučit. Nejde o to, že jsou české. Nejde o to, že jsou zadarmo. Ale je to tím, že se jedná o dobrá pravidla. Berou si inspiraci z jiných systémů a dávají ji dohromady více než šikovně. Jsou to rychlá, snadná a pochopitelná pravidla. Drží se tradice českých RPG, ale předělávají ji v něco moderního a funkčního.

Svitky hrdinů zdroj: Nord Ninja RPG

Nejen, že jsou pro mě králem českých RPG, ale staví se do pozice, kdy je řadím mezi jedny z lepších PtbA pravidel celkově. Což jsem ve chvíli, kdy jsem o nich slyšel poprvé, rozhodně nečekal. Je to hlavně tím, že všechny mechanismy fungují, jak mají. Systém má nepřeberné množství kombinací ve vývoji vaší postavy a navíc ještě správně inspiruje a odměňuje za to, že děláte ve hře zábavné a pro příběh důležité věci.

Název:
Svitky hrdinů
Čeština:
ne
Detail hry

Verdikt:

Svitky hrdinů překvapily. Jsou to jednoduchá, ale promyšlená pravidla, která konečně posouvají českou scénu do současnosti. I když brnkají na strunu nostalgie, nikdy to nedělají za cenu kvality a inspirují se populárními světovými systémy tak, aby vytvořily celek, který je radost hrát. Jejich možnosti jsou díky otevřené tvorbě postavy a jejímu vylepšování takřka nekonečná. A pravidla vás mechanicky netrestají za kombinace, které by v tradičnějších RPG neprošly. Co je ale hlavní, Svitky nejsou dobrá pravidla jen na poměry české produkce, ale směle se mohou řadit do té světové.

Nejnovější články