S koncem týdne tu máme další vývoj kauzy točící se okolo otevřené licence (tzv. OGL) pro Dungeons & Dragons. Po úniku oficiálního dokumentu, který v komunitě vyvolal bezprecedentní pobouření, Wizards of the Coast fanoušky ujistili, že objasnění situace přijde brzy… A od té do doby je ticho po pěšině.
Internetem se šíří vyjádření údajně důvěryhodných zdrojů zevnitř společnosti, které na Wizards a Hasbro vrhají čím dál tím horší světlo. Vedení obou firem v nich obvykle figuruje jako tlupa bezostyšných kapitalistů, kterým je kultura D&D u sedacích svalů a veškerá rozhodnutí činí pouze na základě počtu aktivních účtů na online platformě D&D Beyond, respektive podle peněz, které od nich inkasují. Než ale budeme tyhle zvěsti moci ověřit, zůstaňme u hmatatelnějších novinek. Jako například o tom, že studio Paizo, jeden z hlavních cílů celé nové OGL strategie, se k celé kauze konečně vyjádřil.
Paizo jsou autoři (mimochodem zčásti složení z bývalých zaměstnanců Wizards of the Coast) velice populární hry Pathfinder, stvořené právě podle původní OGL pro pátou edici D&D. Mají na ní postavenou nejen reputaci, ale i celou živnost a nová podoba licence, která aktuálně visí ve vzduchu, pro ně může představovat reálnou existenční hrozbu.
A teď Paizo vyšlo ven s vyjádřením k celé situaci. Vyplývá z něj, že o novou OGL nemají nejmenší zájem, že krok zrušení původní OGL považují za legálně nemožný, ale že se bez licence Wizards zvládnou bez problémů obejít a že si určitě nehodlají sedět na rukou a čekat, jestli to celé zázračně nedopadne v jejich prospěch.
A tak se Paizo pouští do tvorby vlastní licence: Open RPG Creative License (ORC). Ta má být tím, o co by trh s přeměnou OGL přišel: Licencí umožňující bezplatnou tvorbu obsahu třetích stran, kterou ovšem nebude vlastnit ani Paizo, ani jiná firma vydělávající na prodávání RPG. O nestrannost licence by se měla zaručit firma Azora Law, založená mj. Brianem Lewisem, který v roce 2000 vytvořil původní OGL pro Wizards of the Coast. S její pomocí Paizo plánuje najít neziskovou společnost, které by licenci svěřili do vlastnictví. A na co kladou velký důraz: Ani oni, ani nikdo jiný ji nebude mít právo prostě jen tak zrušit.
Na palubu svého projektu Paizo přizvali řadu dalších vydavatelství, nemálo z nichž jsou významné třetí strany ve tvorbě obsahu pro d20 systém, jako třeba Kobold Press, Chaosium, Green Ronin, Legendary Games a další. Zajímavostí je, že má jít o tzv. system-agnostic licenci, tedy narozdíl od OGL bude umožňovat tvorbu her v libovolném enginu, nikoli jen v „domácím“ systému některého z tvůrců.
Celé prohlášení studia si můžete přečíst zde.