Hypotéza 1: Pokud jste velký nebo alespoň středně velký nakladatel, vydáváte do světa hry, které vám buď zvládnou vydělat peníze, nebo jste alespoň přesvědčení, že mají kvality, které stojí za to se světem sdílet nehledě na zisk.
Hypotéza 2: Pokud je řečenou hrou indie RPG, které si na sebe na Kickstarteru vydělalo 720 tisíc korun, pravděpodobně jde o produkt té druhé kategorie.
Hypotéza 3: Pokud jste přesvědčení, že váš produkt má ony řečené inherentní a sdílení hodné kvality, neměl by přece být problém o tom produktu napsat nějakou aspoň přiměřeně lákavou tiskovku, no ne?
Tak jak je vůbec možné, že když se dívám na tiskovku studia Ares Games o jejich nadcházejícím RPG Fantasy World, tak mám dojem, že zírám na jednolitou stránku béžové barvy? Jak je možný, že na to ohlášení civím už půl hodiny a netuším, jak z toho vytáhnout prachobyčejný tři odstavce alespoň zpola relevantních informací?
Uf. Tak jo, pojďme to vzít ještě jednou od začátku, třeba mi něco uniklo.
Ares Games, ti toho přece vydali kopu. Většinou deskovky teda, ale taková Válka o prsten od nás dostala Zásah! a teď budou vydávat Fantasy World, což… ehm, je technicky vzato název, asi? Fakticky, co za nápady jste naházeli do koše? Generic Sword Dragon Thing? Aspoň že vizuál vypadá pěkně, tak jako Avatarovsky, nepřijde vám?
Mno, ale nesuďme knihu podle obalu, že ano, hlavní je, jak se to bude hrát. Na čem to poběží? PbtA engine? To je fajn, dokonce moc fajn, klasických PbtA fantasy moc není a Dungeon World se Svitky hrdinů zoufale potřebují konkurenci. Kdo to nadesignoval? Alessandro Piroddi a Luca Maiorani… Dobře, takže ti zřejmě designují poprvé, z toho nic informativního nevyškrábnem.
Tak co svět? Povolání? Rasy? Co má na téhle hře být zajímavého? No tak lidi, dejte mi něco, čeho se můžu chytnout! Tiskovka se ohání výrazy jako dramatické příběhy a imerzivní zážitky a strategie a představivost, ale víte kde jinde všechny tyhle výrazy najdete? Pod heslem TTRPG na wikipedii. Snažíte vy se tu hru vůbec prodat?
Na stránce té zmíněné (dva roky staré) kickstarterové kampaně jsem vyškrábnul ilustraci lítající velryby s hradem na zádech, tu byste třeba nějak protěžit nechtěli? Má zhruba o 41 tun více charismatu a identity než cokoli jiného, co se mi povedlo dohledat o téhle hře, jejíž jméno jsem už stihnul znovu zapomenout, ačkoli jsem ho napsal o pár odstavců výš.
Hm? „Ve Fantasy Worldu (jo to je ono) je magie skutečná, bohové mlčí, města jsou vzácná a cestování náročné.” Neuvěřitelný. Takže zhruba 87,5 % všech fantasy všech dob. Koho má tohle na cokoli nalákat?
Aby bylo jasno, tady rozhodně střílím všech šest ran přímo do poslíčka. Jestli Fantasy World… odpusťte, kdo by kdy proboha chtěl hrát hru, která se jmenuje prostě jenom Fantasy World? Ale nicméně, jestli Fantasy World vypadá dobře nebo špatně, to nejsem absolutně schopný posoudit, protože z tiskovky vypadá především ukrutně nijak.
Ona ta kickstarterová kampaň, která jde v popisu mechanik o trochu víc do hloubky, už dává člověku trochu více naděje. Stále z ní není moc jasné, čím přesně má tahle hra být, ale pokud autoři zvládnou naplnit své sliby o provázání pravidel, worldbuildingu a narativních struktur příběhů hlavních hrdinů, mohlo by to být fajn. Potenciálně moc fajn.
Jak jsem říkal, PbtA her v ryze fantasy žánru není mnoho a každý dobře zpracovaný přírůstek je vítaný. Jen vůbec neumím odhadnout, jestli se tu právě díváme na budoucí kultovní klasiku mezi moderními RPG, nebo na naprosto tuctový produkt, který nemá ani ambice si vymyslet pořádné jméno. A když se mě ani reklamní řeči nakladatele nepokouší přesvědčit o prvním řečeném, moc mi to na víře věru nepřidává.
Každopádně hra půjde do tisku letos v červnu a PDFka už jsou dostupná na drivethrurpg, jestli se na ně chcete podívat.