Kauza otevřené licence pro D&D pokračuje. Minulý týden Wizards of theCoast vypustili do světa novou verzi OGL a do 3. února plánují sbírat od fanoušků zpětnou vazbu skrze online formulář. Zatím to vypadá, že si ji za rámeček úplně nedají, ale to aktuálně není jejich jediný problém. Tím dalším jsou zaměstnanci firmy, kteří začali ven vynášet interní informace o tom, jak to celé aktuálně vypadá u Wizardů doma. A rozhodně to nemalují jako pěkný obrázek.
Výňatky z e-mailů od anonymních zaměstnanců Wizards of the Coast cirkulovaly po internetu už od začátku ledna, ale teprve teď máme – v rámci možností – potvrzenou jejich autenticitu.
Žurnalista Will Earl, aktuálně známý především pro svůj úspěšný youtubový kanál DnD Shorts, po dobu kauzy sloužil jako spojka mezi whistleblowery uvnitř Wizards (kteří z očividných důvodů nechtěli prozrazovat svoje identity) a fanoušky. A v neděli večer vydal video, ve kterém shrnul všechny informace, které mu od začátku D&D Licensegate (můžeme tomu tak začít říkat prosím?) jeho zdroje poskytly. Způsob, kterým ověřoval autentičnost výpovědí, najdete v popisku videa.
Co přesně se z těchto úniků dozvídáme? Nečekejte vyloženě dramatické zvraty, jde především o potvrzení věcí, kterých jsme se domýšleli poslední měsíc. Výpovědi ale rozhodně dodávají událostem celé kauzy texturu a jejím „záporákům” jasnější motivaci.
Hlavní pointou sdělení zaměstnanců bylo v první řadě to, že sami mají pramalý vliv na to, jakým směrem se budou rozhodnutí firmy ubírat. Stejně jako fanoušci jsou frustrovaní a bojí se o budoucnost své oblíbené hry, ale otěže jsou v rukou exekutivců.
Což asi nikoho nepřekvapí, ale díky těmto zpovědím si na místo anonymních kravaťáků můžeme dosadit dvě konkrétní individua: Chrise Caoa (viceprezidenta D&D Digital, který má na starost digitální budoucnost hry) a Cynthii Williamsovou (CEO Wizards of the Coast).
O Cynthii už jsme tu na webu jednou mluvili v souvislosti s jejím proslovem k investorům, kde slavně prohlásila, že D&D není dostatečně monetizované. Tehdy to byla jedna z prvních vlaštovek předznamenávající změny, které D&D čekají a dnes dává o to větší smysl, když víme, že Cynthia se v práci musí potýkat s iniciativou zvanou Hasbro Blueprint 2.0.
Hasbro na tom totiž za posledních pár let není finančně úplně nejlépe. Výše zmíněná iniciativa má spočívat v tom, že se tenhle hračkářský koncert zbaví slabých, ztrátových značek a nechá si jen ty výnosné velryby. A Cynthia svým šéfům v Hasbru slíbila, že z D&D zvládne udělat miliardovou značku stejné ráže jako třeba Magic: The Gathering (který má teď svých problémů teda taky dost). Což je u D&D, jehož profit se ročně pohybuje odhadem kolem 150 milionů dolarů, rozhodně ambiciózní slib.
Pokud by totiž D&D zůstalo u současného „knižního modelu”, nikdy by nemělo šanci tuhle hranici pokořit. Náklady na tisk fyzických kopií jsou vysoké, relativně vysoká cena produktu a nutnost shippingu zase odrazuje zákazníky, kteří si radši doma vytisknou pdfko – a na těch celou ekonomiku produktu taky nepostavíte, když si je hráči můžou libovolně sdílet. Takže co s tím? Co takhle najmout Chrise Caoa, experta na poli digitalizace (konkrétně v oblasti mobilních a online her), který hru převede do virtuálního prostoru, kde ji bude možné náležitě vydojit pomocí mikrotransakcí?
Caova vize pro digitální budoucnost D&D spočívá v… No, vlastně vás bude nejjednodušší odkázat na tenhle varovný článek a říct, že Cao plánuje do puntíku naplnit všechny mé nejhorší obavy a pak jich ještě pár přidat. E-maily zaměstnanců potvrzují, že hlavní pointou jím řízené platformy One D&D Digital Experience je vyluxovat zákazníkům peněženky pomocí mikrotransakcí za kosmetické předměty, animace, moduly, měsíční předplatní místo čtvrtročních cyklů vydávání nových materiálů…
K tomu má Digital Experience obsahovat i další technologie a metody, jak přimět co nejvíce hráčů co nejvíce individuálně utrácet. Individuálně proto, že RPG skupinky obvykle utrácí peníze kolektivně a o materiály se hráči následně dělí (v málokteré skupince má každý hráč vlastní knihu pravidel, kupříkladu).
Struktura Digital Experience (a i další směřování D&D Beyond, které tím směrem už nějakou dobu kráčí) má cílit na to, aby každý jeden hráč utratil co nejvíce peněz za obsah, který platbou zpřístupní jen a pouze sám sobě. Ke stejnému účelu má sloužit i vývoj (pracovně nazvaného) AI Dungeon Mastera, který má hráčům umožnit hrát (a utrácet) bez vypravěče, či dokonce sólo.
Pamatujete, jak v traileru na Digital Experience tvůrci specificky říkali, že nechtějí, aby to vypadalo jako videohra? Tohle bude asi dobré místo k připomenutí, že ani Cao, ani Williamsová D&D nehrají. Cao se dokonce nechal sám slyšet, že nepotřebuje D&D hrát, aby jej a jeho komunitu pochopil – stačí mu prý zkušenosti z MMORPG a mobilních her.
Kvůli penězům je klíčová i nová OGL, kterou D&D svět propírá poslední měsíc. Podle zaměstnanců je jejím primárním účelem fungovat jako zbraň, kterou Wizards mohou bojovat jednak proti pirátským nástrojům pro D&D (všemožné appky a companion programy), ale také proti konkurenci, včetně virtuálních tabletopů jako Foundry nebo Roll20 – vždyť právě proto Wizard do OGL 1.2 stále odmítají zahrnout „dynamické prvky” jako animace právě pro VTT: Aby co nejvíce zhandicapovali největší konkurence Digital Experience, toho hlavního tahouna, který má D&D vydělat na miliardovou budoucnost u Hasbra.
Ani Cao, ani Williamsová u zaměstnanců nesbírají zrovna pozitivní ohlasy. Právě naopak je atmosféra v kancelářích Wizards aktuálně zjevně na bodě mrazu. Oba šéfové jsou kritizováni za absolutní nepochopení konceptu D&D, nezájem o zaměstnance až vyloženou šikanu na pracovišti a opakované označování jak zákazníků, tak pracovníků za zdroje, nikoli lidské osoby.
Nic z toho z nich nedělá zrovna sympatické antihrdiny, ale když nic jiného, je teď zase o kousek pochopitelnější, proč se pokouší D&D nasměrovat tímhle směrem. Pod taktovkou Hasbra a jeho nové iniciativy je to pro ně otázka živnosti. Jestli má D&D vydělávat miliardu ročně, je dramatická změna obchodního modelu vskutku na místě. V takovém případě je nutné navrhnout novou OGL, je nutné z něj udělat digitální produkt plný mikrotransakcí za kosmetické blbůstky, je nutné likvidovat či alespoň kontrolovat konkurenci.
Hip, hip, hurá pro kapitalismus, což?