Se Symbaroumem máme hořkosladký vztah. Však jsem se z něj tady na webu onehdy vyplakával. Za každou věc, kterou na něm miluju (obvykle stran jeho světa a atmosféry) se najde jeden a půl věci, za kterou mám chuť jej proklínat jazykem, jímž mluví červi hodující na stigmatech prokletých nebožtíků. Což mě staví do trochu paradoxní situace.
Minulý rok totiž Free League vydali tzv. Ruins of Symbaroum, konverzi Symbaorumu do D&Dčkovského 5e enginu. A i když na 5ečkování každého druhého RPG na scéně obvykle spíš nadávám, tady musím spolknout svá vlastní slova a uznat, že dobře udělaná konverze by mohla Symbaroumu vlastně výrazně prospět. Jeho největší problém totiž spočívá v nevyváženosti jednotlivých schopností, buildů, monster a celkově hrozně rozvrtošené obtížnosti soubojů a nevalné flexibility herních mechanik.
Pokud vás tedy tohle temné, severské RPG láká, ale bojíte se jeho neadekvátního designu (nebo prostě jen chcete hladší přechod z vaší kampaně v D&D 5e), Ruins of Symbaroum mi zní jako solidní volba. A když budete ještě chvilku trpěliví, české vydavatelství Mytago možná letos už fakticky vydá ten český překlad.
Pokud ale nemáte s angličtinou problém, Free League pro vás má další důvod, proč se Ruinám Symbaroumu podívat na zoubek: Vydávají totiž dva scénářové moduly s dobrodružstvími kompatibilními s 5e verzí Symbaroumu.
Prvním z nich je Adventure Compendium, soubor sedmi scénářů od první do osmé úrovně (hehe, omlouvám se, je to trochu vtipné, když mám v kontextu Symbaroumu najednou mluvit o úrovních) a zjevně jde o konverzi scénářů, které dříve vyšly v prvních třech Adventure Packs pro původní hru. Ty byly primárně napsané tak, aby jimi hráči mohli vyplňovat prostoje mezi jednotlivými díly kampaně Throne of Thorns, ale rozhodně se neztratí ani jako solidní one-shoty odhalující všemožné kouty hlavního státu herního světa, Ambrie.
Druhé rozšíření, Call of the Dark, pak obsahuje pouze dva, ale zato zbrusu nové scénáře. Retribution se věnuje detektivnímu vyšetřování a pletichaření ve městě Kurun, zatímco Call of the Dark zavede postavy do prokletého Alberetoru, tedy království, ze kterého většina hráčských postav pochází, ale málokterá z nich se tam během hry i znovu podívá – aspoň dokud se hráči nedostanou k dobrodružstvím ze třetího Adventure Packu nebo páté kampaňové knihy. Lokace pro obě dobrodružství mají být rozvedené i jako samostatné, na příběhu nezávislé dobrodružné lokace.
Vzhledem k tomu, že Ruins of Symbaroum zatím nedisponují vlastní kampaní v podobě konverze Throne of Thorns, jsou tahle dvě nová rozšíření de facto jediným předpřipraveným obsahem, jaký k 5e Symbaroumu najdete. Jak přesně se konverze povedla, to z tiskovky samozřejmě nevyčteme, ale na základě zkušeností s originálem mohu potvrdit, že vůbec nejde o špatný materiál.
První příběhy v Adventure Compendium slouží jako jednoduchý, ale lákavý úvod do světa (Promised Land a následně i zbytek tzv. Copper Crown Trilogy), ale máme tu i ty největší hitovky jako Bells Toll for Kastor nebo Prios Pass. V těch na hráče navíc čeká docela šťavnatý lore (ačkoli si nejsem valně jistý, jak má k jeho odhalení dojít bez historických událostí, které v originálu uvádí do pohybu hlavní kampaň, ale budiž), takže se nemusíte bát, že byste si jen ráchali nohy v brouzdališti. Naopak, v kombinaci s Call of the Dark se toho o světě Symbaroumu nejspíš dozvíte víc než dost. Volání prastarého Davokaru ještě nikdy nebylo tak vábivé…