O tichém oznámení nového modulu Keys from the Golden Vault pro Dungeons & Dragons jsme vás už informovali. 21. února vyšlo v Americe a na zbytek světa se kniha chystá právě dnes. Díky tomu se můžeme s předstihem podívat, co vlastně poskytuje a jak o něm zahraniční média hovoří.
Jde o knihu třinácti dobrodružství s tématikou loupeží. Ty jsou propojené tajemnou organizací Golden Vault, která je postavám zadává. Celá herní náplň je tak dost jiná než u velké části dobrodružství. Ty se odehrávají spíš v menších lokacích plných lidí. Víc než na ostří zbraní záleží na plánování a překvapení.
Místo bitvy s finálním nepřítelem vás čeká krádež a únik s pokladem nebo rukojmím. Je jasné, na jakou strunu se příběhy snaží hrát. Kdo by nechtěl, aby jeho obratný elf zažil scénu jako z Mission: Impossible nebo vaše skupina nevystoupila jako Dannyho parťáci uprostřed magicky hlídaného kasina. Nutno zmínit, že celá sada dobrodružství slouží zároveň jako navnadění na chystaný film Dungeons & Dragons: Čest zlodějů.
Ostatně jiný přístup je to, co v zahraničí nejčastěji chválí. Třeba Rob Wieland pro Forbes napsal: „Keys from Golden Vault nabízí jiný typ dobrodružství, který zamíchá klasickou kampaní s kobkami. Lokace jsou chytré a líbil se mi koncept organizace Golden Vault jako záporáků dělajících dobré skutky. Vypravěč hledající změnu nebo ten se skupinou, která se vyžívá ve vymlouvání se z problémů, by měl zvážit koupi této knihy.“
Austin King pro Screen Rant zase vyzdvihuje samotné příběhy: „Keys from the Golden Vault má něco pro každého a je to právě variabilita, díky které slaví úspěch. Ať už jako samostatná dobrodružství, nebo kampaň. Obsahuje jedny z nejlépe napsaných a nejzábavnějších současných dobrodružství pro D&D 5e. Není mezi nimi jediné špatné.“
Mollie Russell z War Gamer naopak hře vyčítá nedostatek nástavby pravidel nad samotná dobrodružství: „Keys from the Golden Vault nabízí kreativní a rozmanitá dobrodružství, přesto jeho nejlepším pokusům schází mechanický design, který by se přizpůsobil struktuře loupeže. Navíc po následcích skandálu kolem D&D OGL jsou hráči otevření zkoušení nových systémů víc než kdy dřív. Proto je důležité zmínit alternativy zlodějských her, jako je Fiasco a Blades in the Dark. Ty i přes své nedostatky zvládají loupeže mnohem lépe a déle.“
Jedna věc je tedy jasná: Nové rozšíření se povedlo. Tedy alespoň z hlediska příběhů. Jeho největší slabinou je právě to, že nenabízí žádné nové mechaniky, kouzla, schopnosti nebo cokoliv, co by podpořilo unikátní náplň samotných dobrodružství. Záleží tedy hlavně na schopnostech vypravěče a samotné skupiny, jak budou schopní se adaptovat z kosení orků na loupeže a trochu sociálnější hru se zcela jiným pocitem z vyprávění. Protože geniálně naplánovat celou akci, vykonat plán, a nakonec odejít v epickém finále, nemusí být na první pokus tak snadné, jak se možná zdá. Stojí za zmínku i to, že kniha vychází také s alternativním zlatým přebalem. Dá se pořídit v PDF, jako modul pro Roll20 a v D&D Beyond.