Když se spojí piráti, magie a jeden z mých nejoblíbenějších herních systémů, neváhám a hned jsem pročetl rychlá pravidla hry Rapscallionu, která momentálně vybírá peníze na Backerkitu (viz naše novinka).
Quickstart na svých stránkách nabízí k vyzkoušení několik příruček postav, dvě lodi a představuje pirátský svět plný magie, který může být relativně normální, ale taky je snadné ho představit v mnohem přepálenější podobě podobné slavnému anime/manze One Piece. To je jenom na vás. Protože tahle hra vám nediktuje, kde, co a jak hrát a je to boží!
Život piráta
Kdo zná hry postavené na systému Powered by the Apokalypse, bude tu jako doma. Tvůrci zachovávají pět statistik postav, které přičítáte k hodům kostkou a podle toho určujete stupně úspěchu. Nejčastěji se tak stává, že dosáhnete svého, ale něco se tak trochu pokazí. Jednotlivé tahy jsou moc pěkně napsané a myslí na různé situace, které vaše piráty můžou potkat. Navíc jsou dělené do tří kategorií: jedny využijete v akci, druhé na lodi a třetí při odpočinku.
Tohle dělení mě hodně bavilo a může se stát, že mezi všemi třemi budete rychle přecházet. Představte si třeba situaci, kdy váš navigátor řídí loď (tah navigace pro loď), jenže se přižene bouře a on se ji svou magií pokusí uklidnit (tah rozpoutej své schopnosti pro postavu), nebo naopak naviguje bez problémů, celá posádka má volno a třeba začne hrát karty (tah hazard pro volný čas).
Tahy k pirátům strašně sedí. Například na speciální tahy postav budete používat štěstí, ale využijete ho i v případě tahu, kterým se snažíte obrátit osud na vaši stranu. Pokud uspějete, můžete si třeba vytáhnout z kapsy užitečný předmět, který si zrovna vymyslíte, nebo dokonce nechat na scéně objevit se nějakého spojence.
Ostatně i spojenci jako takoví fungují skvěle. Se všemi postavami totiž můžete mít vazbu na úrovni 1 až 3 a díky ní je ovlivňovat, posilovat, nebo jim naopak lépe ubližovat. Ano, vazby nejsou jen přátelské, ale můžou se vázat i k nepřátelům nebo vaší vlastní lodi. Strašně lehce se tak vytváří epické scény záchrany kamaráda z posádky vaší lodi, pronásledování únosce vaší milé nebo epická bitva se záporákem, s nímž prostě máte osobní vazby. Díky tomuhle jednoduchému systému zkrátka velice rychle přilnete ke své posádce a zvládnete i snadno nenávidět své oponenty.
Vaše postavy navíc nebudou nikdy úplně obyčejné. U každé si zvolíte její pozadí, schopnosti i počáteční výbavu. Kapitán mohl porazit leviatana a za odměnu dostat schopnost dýchat pod vodou, ale provázejí ho kvůli tomu také hrůzné sny. Zároveň může být pirátským lordem, který ztratil svou slávu a snaží se ji získat zpět, ale může ho i posednout duch, který mu komplikuje život, ale umožní komunikaci s mrtvými.
Podobně je to u všech postav. Mají své pro i proti a dá se vybírat ze zajímavých vylepšení. Někdo pracuje se štěstí, jiný umí posilovat, další má schopnosti spojené s lodí. Vypíchnul bych ještě dva nápady, které mě zaujaly. Kronikář pracuje s magií knih a kolem toho se točí i jeho hlavní tah kovář slov. Vymyslí si, o čem je kniha, kterou chce vytvořit a vypravěč mu zadá úkol, jenž musí splnit, aby ji dokončil. Musí tak projít až čtyři úkoly, ale výměnou za to dostane magickou knihu, která vlastně slouží jako nové trvalé kouzlo se svými požadavky a efekty, jež si hráč s vypravěčem vymyslí podle pravidel.
Další je Swashbuckler, tedy šermíř, který si zakládá na stylu. Většina jeho schopností hodem určuje, zda bude doopravdy stylový, nebo se naopak v souboji ztrapní. Jeho hlavní schopnost o tom rozhoduje na začátku každého souboje. Když uspěje v hodu, dostane do svého arzenálu triky, kdy hodem předmětu někoho přišpendlí ke zdi nebo se může pomocí prostředí přesouvat, kam potřebuje a tak dále.
Ostatně jeho obraz dokresluje i druhá schopnost, kdy si u lidí, se kterými dostává vazby, volí, zda je to jeho konexe a u těch pak, zda se jedná o přítele, rivala, nebo dokonce milence. Každý z nich má pak jiné užitečné bonusy...
Víte, co je na tom za mě nejlepší a tvůrci to sami zmiňují? Všechny tyto systémy jsou sice mechanické, ale zároveň skvěle vytváří příběh. Když si k tomu připočtete fakt, že každý má ještě svůj zlozvyk, nebo dokonce poslední slova, která se vyřknou, když by měl umřít a celé příručky jsou psané tak, aby zněly zábavně a stylově, musím zatleskat. Prostě jednotlivé archetypy jsou napsané zábavně a sedí na pirátskou náladu a stylizaci. Ostatně stejně jako samotný svět.
Na vlnách podivna
Rapscallion vám dá skvělý základ světa. Civilizované země obývají pořádkové síly, mocichtivé, zkorumpované a snažící se držet zákonů. Klasický nepřítel pro volnomyšlenkářské piráty. Čím dál se dostáváte od civilizovaných zemí, tím víc je kolem podivna – magie, pirátů, prokletí i tajuplných úkazů... prostě a jednoduše dobrodružství.
S tím se pojí i druhy magie tohoto světa. Moře je místem smrti a leviatanů; démoni s vámi chtějí uzavírat smlouvy, kde za mocné síly chtějí něco na oplátku; knihy nesou mocná slova, jež vás mohou proklít stejně jako propůjčit vám mocné síly.
Víc vás ale pravidla neomezují. Nechají vás vytvářet si svět Rapscallionu přímo u stolu. Vypravěč má dát základní stavební kameny, vytvořit frakce a dát svým postavám duši. Některé detaily jsou ale v rukou hráčů. Každá postava už v základu zodpovídá otázky, které svět obohacují, stejně tak má své otázky i vaše loď.
Ta vlastně tvoří dalšího člena družiny. Třeba vám ji vyplavilo moře a dostane se kdykoliv tam, kam potřebujete, vyzvedne vás, kde potřebujete. S každým takovým detailem se celkový obraz dotváří do zajímavějšího příběhu. No a pak je tu ještě mapa, která je totiž na začátku hry slepá.
První zářezy udělají sami hráči. Každý do ní zanese jeden detail, ať už vesnici, loď duchů, monstrum či flotilu. Je to jedno, fantasii se meze nekladou. Další se dokreslují, jak loď pluje a prozkoumává oceán. Je to naprosto přirozené a velmi to posiluje pocit dobrodružství. Navíc pravidla upozorňují, že nic není špatně. Někdo si na mapu položí hrnek čaje a udělá kolečko? Je to součást příběhu! Vylije se na ní něco? Sem s tím, vymyslete, co to je!
Těšení na pirátské hrátky
Zkrátka a dobře mě rychlá pravidla pro Rapscallion opravdu mile překvapila. Tím, jak dobře využívají PbtA systém a že se jim daří vyvolávat přesně ty pocity lehce směšných, lehce šílených i tragických dobrodružství romantizovaných pirátů. Dává solidní základ světa, který je radost rozšiřovat. To, jak je zpracovaná loď, posádka a vůbec celý systém vztahů s NPC, dělá z bezejmenných tváří přátele i soky v honbě za dobrodružstvím.
No, a o to jde především. Stačí si tahle pravidla zkusit a hned u stolu téměř budete cítit mořský vzduch a vítr v plachtách. Po vyzkoušení se člověk musí na plnou hru těšit a vsadím se, že o ní neslyšíme naposledy. Do její vydání si sami zkuste pravidla pro rychlou hru, která najdete tady.