Sága pokračuje. Wizards of the Coast se nadále snaží napravit přešlapy své nejslavnější značky v oblasti inkluzivity a kulturní citlivosti a na to konto 1. prosince vydali oznámení, že další iterace Dungeons & Dragons s kódovým označením One D&D nebude ve svém systému využívat slovo „race“ (tj. závod, ehhh, tedy rasa). Místo toho bude pro Lidi, Elfy, Půlčíky a další všemožnou havěť užívat slovo „species“ (tj. živočišný druh).
A jako všechny dosavadní kroky Wizards stran téhle problematiky, i tenhle ve mně vyvolává poněkud rozporuplné pocity. Těm pocitům jsem už ostatně věnoval celou trilogii, takže pokud o tomto tématu slyšíte poprvé, možná vás raději přesměruji na ni a nebudu tu zbytečně nosit dřevo do lesa. Je ale pravda, že problematice názvosloví jako takového jsme se v článcích téměř nevěnovali (alespoň ne mimo diskuzi), takže abychom rozhodování mezi rasou a živočišným druhem trochu ukotvili v nějakém kontextu:
Slovo „rasa“ není pro označování biologicky klasifikovatelných Elfů, Půl-orků a Drowů ideální, protože slovo rasa reálně neoznačuje biologicky klasifikovatelné skupiny (viz výše zmíněná série). Zatímco výraz „živočišný druh“… taky není dle měřítek skutečného světa ideální, protože označuje biologicky natolik rozdílné druhy, že páření mezi nimi buď není možné, obecně žádané, či vyústí ve sterilního či jinak geneticky pochroumaného potomka. Což, jak vám potvrdí jakýkoli bard platící alimenty na polodračí ratolesti, realitě D&D kdovíjak neodpovídá.
Pomocí „species“ tak Wizards zaměnili jeden nefunkční termín za druhý nefunkční termín, pročež největší devizou toho nového je, že není zatěžkán odkazy na vědecký rasismus. Což je ku prospěchu věci, o tom žádná. A samozřejmě, platnost termínů ve skutečném světě nemusí být nutně důležitým měřítkem pro to, jak dobře funguje ve fantasy světě D&D. „Rasa“ se ostatně taky neměnila kvůli faktické neplatnosti, ale kvůli kulturním konotacím. A Wizards v dalším kole veřejného playtestu očekávají zpětnou vazbu hráčů mj. i na samotný výraz „species“, takže je možné, že se bude ještě měnit.
I tak mi ale trochu vrtá hlavou, proč Wizards nesáhli třeba po „ancestry“ (asi nechtěli opisovat od Pathfindera) a kolik do výběru slova „species“ mluvili oni údajní kulturní konzultanti (a jak moc se jich kdo ptal), ale budiž, je to krok kupředu. Pointou ale je, že sám o sobě je to krok spíše kosmetického rázu.
Kritika, které D&D čelí, nespočívá ani tak v tom, zda se rasám či druhům říká rasy či druhy. Spočívá v tom, jak hra s tím konceptem pracuje. Hadozee jsou a budou kulturně necitlivý výtvor, i kdybychom mu říkali Folk, Heritage, Lineage nebo třeba Phenotype. Definování celého druhu jako zákonně zlého a zákeřného jazykem paralelujícím historické ukázky rasově nenávistných projevů nepřestane být problematické jenom proto, že už onomu druhu neříkáme „rasa“.
Na tom všem chtějí Wizards samozřejmě pracovat také. Přesvědčení z One D&D odstranili úplně a jak jsme si psali minule, zapojili do pracovního procesu externí kulturní poradce. Ale vzhledem k tomu, jak se předchozí sliby firmy o naložení s celou problematikou vyvrbily, budu prozatím spíš skepticky krčit rameny.
Perlička na závěr: V Encyclopedia Magica, Volume 1, tedy modulu k Advanced Dungeons & Dragons z roku 1994, se autoři na poslední chvíli rozhodli nahradit termín Mage (Mág) termínem Wizard (Čaroděj). Učinili tak pomocí funkce ctrl+f a nahradit. Výsledkem byly báječné fráze jako „The tower can absorb 200 points of dawizard before collapsing“. Nepočítám, že by něco takového prošlo o dvacet let později, ale kouzla a schopnosti jako Pass Without Tspecies nebo Cat’s Gspecies by na Gen Conu rozhodně posloužily jako solidní ice-breakery.