Na začátku prosince jsme informovali o obavách z toho, jak vypadá budoucnost OGL pro One D&D. OGL jest Open Game License, tedy licence, která umožňuje třetím stranám volně modifikovat a prodávat obsah založený na aktuální edici Dungeons & Dragons a jeho enginu. Je obvykle zmiňovaná ve stejné větě jako SRD, tedy System Reference Document, což je manuál obsahující návody, jak obsah podle daného enginu – zde d20 systému – tvořit a podle jakých pravidel se řídit při jeho publikování.
Konkrétně se tehdy vynořily zkazky o tom, že Wizards of the Coast tuto licenci vůbec poskytovat nebudou – což by jednak zkazilo den spoustě amatérských tvůrců, ale především by to mělo potenciál potopit celé firmy, které na OGL pro D&D stojí (jmenujme např. Paizo a jejich Pathfinder nebo Kobold Press a jejich ohromný repertoár modulů).
Tehdejší vyjádření Wizards na celou záležitost nevrhlo zrovna mnoho světla, ale krátce před vánoci jsme konečně dostali konkrétní detaily. A ačkoli nejsou tak katastrofické, jak se někteří báli, výše zmíněné firmy a spousty dalších z nich radost mít zřejmě nebudou. Celou tiskovku si můžete přečíst tady, ale výtah toho hlavního je zhruba následující:
One D&D bude obsahovat OGL i s doprovodným SRD, které hráčům umožní vytvářet a prodávat vlastní obsah na stránkách jako Roll20 nebo DriveThruRPG (nikoli na DM’s Guild, která má vlastní pravidla pro publikování fanouškovského obsahu). A pokud svůj obsah chcete publikovat zadarmo, změny prakticky nepocítíte. Chcete-li si na něm ale postavit živnost, to už bude jiná.
V takovém případě budete muset souhlasit s novou podobou licence. Bude se po vás chtít nahlašovat vaše příjmy, pokud přesáhnou hranici 50 000 dolarů (1,14 milionů korun) ročně a svůj produkt budete muset oštemplovat konkrétním odznáčkem. Procenta ze zisku nemusíte Wizards odvádět, dokud nepřesáhnete příjem 750 000 dolarů (17,1 milionů korun) ročně – což mnoha čtenářům tohoto článku pravděpodobně nehrozí, ale výše zmíněné firmy Paizo, Kobold Press či i třeba rozrůstající se mediální impérium Critical Role (a dle Wizards of the Coast dalších odhadem 20 entit) tuhle změnu rozhodně pocítí.
Výška honorářů, které budou muset tvůrci Wizards platit, zatím zůstává nejasná. Vzhledem k nedávno oznámené agresivnější monetizační strategii pohlavárů ve studiu i v Hasbru jako takovém lze ale počítat s tím, že to nebudou zrovna drobné. Jak se to projeví na trhu samotném, to ukáže jen čas počínaje rokem 2024. Pravděpodobně ale můžeme počítat s menším přívalem nezávislých d20 projektů na crowdfundingových stránkách a celkově vyššími cenovkami her.