Ve čtvrtek 19. ledna se Kyle Brink, výkonný producent D&D, vrhl na fórum D&D Beyond, aby fanoušky rozezlené kauzou nové OGL (otevřené licence pro tvorbu obsahu třetích stran pro D&D) ujistil, že odteď už bude všechno na dobré cestě. Že ve Wizards of the Coast ví, že na to šli špatně, že by se rádi polepšili a že odteď budou při tvorbě nové licence naslouchat přáním komunity tak, aby byl výsledný produkt ku spokojenosti všech.
Den nato vydali OGL 1.2 (protože jsme zřejmě v téhle kauze zašli tak daleko, že už ty verze potřebujeme číslovat). Nový, kompletně předělaný, tentokrát právnickým žargonem přetékající dokument. A fanouškům trvalo sotva pár hodin, než jej rozebrali na prvočástice a zjistili, že i přes několik zdánlivých vylepšení jde o stále stejně špatnou nabídku, jen s bledě modrým potahem.
A pokud vás zajímá proč, odpovědí je… No, docela dost právnického žargonu a technikálií, které toho běžným smrtelníkům asi mnoho neřeknou. Pro potřeby tohohle textu se vám pokusím celou situaci vyložit co nejjednodušeji, ale pokud vládnete angličtinou a zajímají vás všechny ty šťavnaté detaily licenčního práva, můžete se tady podívat na kompletní text nové OGL 1.2 a třeba tady na její srozumitelný právnický rozbor. A pokud se vám už detaily celé kauzy vypařily z hlavy, připomeňte si je například tady a tady.
Takže jaká je vlastně situace? V páteční tiskovce Wizards oznámili dva důležité kroky na cestě za budoucností licencování značky třetím stranám. Tím prvním je, že přesouvají jádro herního systému D&D z licence OGL do správy neziskové organizace Creative Commons, jejímž cílem je „rozšířit množství autorských děl dostupných veřejnosti k legálnímu využívání a sdílení.” Co to znamená? Vlastně nic moc, protože na herní mechaniky obecně vzato copyrighting uvalit nemůžete a jde tím pádem o prakticky prázdné gesto.
Je pravda, že ono jádro systému budou pod Creative Commons moci využívat i tvůrci, kteří odmítnou souhlasit s licencí OGL 1.2 (1.3, 1.4…), ať už ji Wizards nakonec vydají v jakékoli podobě. I to má ale pramalou váhu, protože Wizards si výraz jádro přeložili jako absolutně holá kostra, a tak v těchto systémech sice najdete pravidla pro házení kostkou, pohyb, levelování, multiclassing nebo spell sloty, ale už absolutně nic o rasách, povoláních, kouzlech, monstrech či božstvech včetně jejich jmen, názvů a především pravidel k jejich vytváření. Využitelnost obsahu nabízeného licencí Creative Commons tím pádem bude značně omezená.
(Jako třešničku na dortu tu tedy máme ještě fakt, že Wizards z principu nemohou vlastnit práva na koncept rasy či monstra jako takový, ale jejich rozdělení licence do dvou domén působí dojmem, že si tu možnost přinejmenším hodlají nárokovat.)
Zbytek D&D obsahu má být licencovaný pod onou OGL 1.2, která měla napravit všechny přešlapy z neslavně přijatého prvního pokusu. Na tom fanoušci nejhlasitěji kritizovali přítomnost licenčních poplatků, zrušení platnosti původní OGL 1.0a, fakt, že ji mohli Wizards kdykoli odvolat a že si mohli kdykoli nárokovat vlastnictví jakéhokoli obsahu vytvořeného třetí stranou. Kyle Brink se zapřísahal, že nic takového OGL 1.2 obsahovat nebude.
Zkuste hádat sami, jak to dopadlo.
Hlavní změna se zdá být v tom, že tentokrát musíte pravdu hledat více mezi řádky. Fakt, že se nikde v textu OGL 1.2 explicitně nepíše, že je neodvolatelná, jí činí automaticky odvolatelnou stejně jako její první verzi. Rovněž, ačkoli v ní není nikde ani zmínka o licenčních poplatcích, není v ní nikde ani explicitně napsáno, že je prostá licenčních poplatků. Ačkoli ji Wizards v médiích a na sítích propagují jako bezplatnou, neodvolatelnou licenci, z právního hlediska ji mohou bez problémů kdykoli odvolat a licenční poplatky do ní kdykoli zavést.
Obsah třetích stran si Wizards sice přivlastnit nemohou, podle podmínek OGL 1.2 ale mohou zkrátka vytvořit „nějaký podobný obsah“ a tvůrce originálu jim nemá v distribuci jak zabránit. Může jít s Wizards maximálně do sporu o ušlý zisk. Hodně štěstí.
A pak je tu ono neslavné vypovězení nevypověditelné OGL 1.0a, od které dle Kyla Brinka Wizards dost možná nebudou ochotni ustoupit. Obsah doposud zveřejněný pod touto licencí pod ní i zůstane, vše nové by ale bylo potřeba vydávat pod OGL 1.2. Brink se zaklíná tím, že jim jde o zvýšení ochrany proti urážlivému a nenávistnému obsahu, kterou původní licence neposkytuje. Jestli jde jen o moralistickou zástěrku, kterou chtějí obhájit nahnání tvůrců do nové, monetizačně optimalizované OGL? To s jistotou samozřejmě tvrdit nemůžu, ale mám nutkání alespoň poznamenat, že jestli šéfům ve Wizards opravdu tak moc leží na srdci hrozba urážlivého a kulturně necitlivého obsahu, mohli by ho konečně přestat párkrát do roka vydávat oni sami.
Vážnější už je ale dodatek stvrzující, že Wizards si nárokují právo svrchovaně určit, co je nenávistný, škodlivý či diskriminační obsah, aniž by měl jeho tvůrce nárok se proti jejich rozhodnutí odvolat. Takovou kličku by mohli Wizards velice snadno zneužít k likvidaci prakticky jakéhokoli obsahu, který by se rozhodli označit za nevhodný – na jeho reálnou škodlivost nehledě.
Na rozdíl od uniklého draftu ze začátku měsíce je OGL 1.2 psaná mnohem hutnějším jazykem a člověku by se snad až chtělo věřit, že to byl od Wizards záměr. Jako by zkoušeli, kolik jejich ambicí se zvládne ukrýt v dlouhých, náročných souvětích. To ale zřejmě nepočítali s tím, kolik jejich hru hraje právníků.
Aktuální verze OGL má sloužit jako svého typu otevřený beta test, na který má fandom reagovat skrze připravené formuláře. Spíše než upřímný zájem o zpětnou vazbu to ale působí jako testování, kolik toho bude komunita ochutná skousnout. Chase Carter to pro Dicebreaker vystihl víc než dobře: Aktuální snahy Wizards of the Coast vyznívají jako dotazování se žab, jestli už jim v tom hrnci nezačíná být vedro.