Boarding Actions dorazily do Warhammeru 40,000! Co dalšího přináší Arks of Omen?
Novinka zdroj: Warhammer Community

Boarding Actions dorazily do Warhammeru 40,000! Co dalšího přináší Arks of Omen?

26. 1. 2023 16:23 | Wargaming | autor: -Katcher- |

Pokud alespoň trošku sledujete dění okolo Warhammeru 40,000, tak jste rozhodně zaznamenali nově plánovanou tetralogii Arks of Omen, která má trošku posunout příběh a dění v budoucnosti, kde čeká jen válka. Krom příběhu má přinést i nějaké ty novinky na stůl, tak se pojďme podívat na první díl s podtitulem Abaddon.

Zápletka! 

O tom, co se děje v grim dark univerzu – no, nebudeme spoilovat. Můžete si přečíst něco o tom, jak Abaddon zvaný 13-0 si najde nového kamaráda Vashtorra a společně budou stavět Archy Zkázy. Nebo něco na ten způsob.

Arks of Omen zdroj: Warhammer Community

Boarding actions neboli česky abordáž 

Abordáž je pojem primárně z oblasti námořního boje, pěchotní útok na posádku plavidla soupeře na jejich palubě, jak říká slovník. Jedná se tedy o boj na palubě jiné vesmírné lodě, kam se váš výsadek dostane za pomoci výsadkových modelů, letadel, torpéd anebo použije lana a háky (když jste pirát). 

Abordáž má v hrách z produkce Games Workshop docela dlouho tradici a jedná se o oblíbený „modul“ – vždyť jedna z nejúspěšnějších deskových her (která byla následně několikrát zpracovaná jako videohra) Space Hulk je vlastně o abordáži. Občasný add-on pravidel či house rules se objevovaly poměrně často, obzvláště v rámci Kill teamu.

Avšak zlomovým bodem pro popularizaci tohoto systému hry je určitě pravidlový set pro Zone Mortalis určený pro Horus Heresy. Ten těžce vychází z krásné knihy Badab War (neboli Imperial Armour 9) a byl vydán v rámci prvního Black Booku Betrayal v roce 2012. Zde došlo k přepracování a ukotvení tohoto systému v běžných pravidlech. Tato pravidla dostala i updated nové edice Horus Heresy a k nahlédnutí jsou třeba zde

V rámci Horus Heresy se ukázalo, že tento formát hry je docela zábavný, může fungovat a lze říct, že pravidla pro abordáž do WH40K jsou jím slušně inspirovaná.

Arks of Omen zdroj: Warpstone Flux

Takže, co je tedy jinak?

Celý koncept abordáže je o rychlém průniku menší skupiny o pár družstvech na území cizí lodi, splnění mise a následné hromadné sebevraždy skrze umření za Císaře/Chaos/Hive mind, protože v temném světe Warhammeru se na exil prostě nehraje. Celý formát abordáže je tedy zmenšený z důvodů hratelnosti. Základní limity na stavbu vaší abordážní jednotky jsou následující: 

  • 500 bodů na stavbu patroly,
  • 0-1 HQ slot, 0-3 Troops sloty, 0-3 Elite sloty,
  • Zákaz monster, kavalérie, vozidel, motorkářů, vžumbáglů a čehokoliv s fly,
  • Jen jedna postava.

Toto jsou asi největší limity, které jsou dané. Samozřejmě setup obsahuje další rozšířená pravidla například o rozdělování jednotek na maximálně 5 členů atd. Games Workshop poté pro každou frakci uveřejnil speciální limity a použití, které jsou k nahlédnutí na jejich webu.

Arks of Omen zdroj: Warhammer Community

Terén a interakce

Chodby, rohy, zákoutí a místnosti, to vše jsou klíčové prvky pro abordáž. Jeho použití upravuje kompaktní set několika pravidel: Neměří se skrz zdi, nabíhat do boje zblízka můžete, jen pokud cíl vidíte, jiné jednotky blokují linii výhledu a střelby a tak dále. Pravidla působí logickým a intuitivním dojmem. Samozřejmostí je ovládání dveří, kde se o ně jde dokonce přetahovat či příprava na střelbu, až se zpoza rohu vynoří oškliví emzáci.

Další interakce s terénem jsou možné v rámci misí, kterých kniha přináší 9 a jsou docela různorodé. Všechny mise mají hodnocení, na které jsme zvyklí z klasického WH40K. Jedno je progresivní skórování během mise (většinou se jedná o držení bodů) a druhé je na konci hry, ať už se jedná o nastříleného protivníka či držení klíčového bodu.

Zde se maličko projevuje osekanost tohoto rulesetu, kde bodované akce jsou pevně dané misí a nelze si je vybrat. K dispozici nejsou také klasické Warlord traits či reliky, laťka je držená schválně při zemi. Musí se ale nechat, že některé mise působí velmi zábavně. V jedné je možné zapínat hutnickou pec, do které musíte lézt, protože je v ní objective. V další dochází k náhodné dekompresi segmentů bojiště. Vzhledem k tomu, že hra je omezená na 5 kol, je třeba jednat rychle a formát misí nutí jednotky ke spolupráci. 

Arks of Omen 2 zdroj: Warhammer Community

Vnitřek lodi

Celé bojiště, na kterém se mají abordáže odehrávat, není vyloženě malé – zhruba 48” na 28”. Pro sestavení terénu, který je určený pro každou misi, se používá čtvercová síť 12 x 7 políček o hraně zhruba 4”.

Zde přichází jedna z největších a skrytých pastí celého konceptu – náročnost na terén. Jasně, pokud je v herně k zapůjčení, tak ho řešit nemusíte, avšak na takové to „domácí“ hraní budete buď kutit, nebo platit. Bedna terénu umožňující hraní Boarding misí stojí okolo 3 700 korun a obsahuje zhruba 4,5 (!) metru zdiva. To v měřítku 28mm skutečně není málo. A pak to všechno ještě nabarvit, že ano...

Krom dobře zásobeného obchodu či herny je tady stále možnost domácího kutilství (ruku na srdce, jediné, co to potřebuje, jsou uzavíratelné průchody, takže hratelné by to bylo i se zídkami z kartónu či balzy) či v dnešní době oblíbený 3D tisk. Ať tak, nebo onak, je třeba hodně zdiva a dalšího terénu, „ať to není nudný, neasi.“ Chtě nechtě, estetický zážitek ze hry je jedním z krásných aspektů tohoto hobby.

Arks of Omen 1 zdroj: Warhammer Community

A kde se to může maličko pokazit?

Vzhledem k omezenému manévrovacímu prostoru může vzniknout velký rozdíl mezi jednotlivými frakcemi, co se týče síly. Frakce, které mají největší esa a pecky ve Fast či Heavy support na tom budou trošku hůře, stejně jako frakce, které mají dražší Troops. Někdo ty dveře prostě otevírat musí. Na druhou stranu absence jakéhokoliv povinného Slotu vám dává milý manévrovací prostor. 

Dost dobře si nedovedu představit, jak v úzkých a křivolakých koridorech zastavit kupříkladu Deathwing. Ale to se opět dostáváme ke Space Hulku. Pravdou ale je to, že armády složené z 2 až 3 jednotek si v rámci misí moc nezaskórují.

Dalším příkladem extrémů bude asi klasicky Gar…Astra Militarum. Pokud na tento formát vezmete copy paste list čítající 30 gardistů, 20 Kasrkinů a Castellana, tak to asi také nesplňuje formát „Malý a zábavný specializovaný výsadek“, ale spíš „Naházejte maso do mlejnku!“

Rozhodně to umožní maličko vycenit zuby hráčům Adeptus Astartes. Kombinace univerzálně dobré pěchoty a výkonných specialistů jdoucí ruku v ruce s posledním updatem, který jim snížil body, může vést ke stavbě nepříjemných patrol.

A pak samozřejmě kostky. Menší počet modelů dovoluje menší počet chyb a ztrát, takže těch „pár špatných hodů“ se ve hře dovede docela značně projevit. Ale takový už je život ve hře, kde je faktor náhody pojat šestistěnnou kostkou.

Slovo na závěr 

Tento formát hry – abordáž a Boarding Patrol Detachment – může být skvělou vstupní branou do světa Warhammeru 40,000. Chce to jen pár jednotek a „trošku terénu“. Nemusíte se učit tolik pravidel, soupeř vás nepřekvapí „vykombeností“ různých proměnných a tak podobně. Dost dobře si toto dovedu představit jako side-event v rámci nějakých turnajů (zdravíme Magor´s rift). Pokud se u stolu sejdou dva fanoušci WH40K, může to být zábavná hra. Pokud jeden z nich ale strávil minulý týden stavbou největšího kombo... Mno, tak to ale je už o přístupu, ne?

Nejnovější články