Vydání druhého dílu z tetralogie Arks of Omen je za dveřmi, tak se pojďme podívat na novinky, které zatím Games Workshop poodhalil. Po dějové stránce je to maličko bizarní. Vashtorr the Arkifane, hlavní mechanik a zbrojíř Chaosu a pravděpodobně aspirant na nějakého velkodémona (sám by se chtěl stát pátým bohem Chaosu, ale s tím bych určitě nepočítal) nečekaně přepadne mateřskou základnu The Rock patřící Dark Angels.
Pro neznalé, jedná se o nejmasivnější kus z jejich původní planety Caliban, kterou si tak trošku sami rozbombardovali, trošku v tom měl prsty Chaos a tak podobně. Prostě Caliban se jim rozpadl a největší a jeho nejhlavnější část přetvořili na létající pevnost – protože létající obří katedrály z asteroidů jsou prostě správně grimdark.
Jak už to tak u Dark Angels bývá, The Rock obsahuje mnoho tajemství, tajemných sklepů a zákoutí, kam se nechodí a schodů do tajných skladů, na kterých je důležité neuklouznout a nespadnout (ha ha, „Brother, you have fallen“).
Říká se, že v jednom takovém sklepě spí Lion El'Johnson, místní primarcha a že přijde, až bude nejhůř (což možná bude v 10. edici). V dalším je blábolící cvok, kdysi známý jako Luther. Ano, ten Luther, kterého prý ovládl Chaos a který zřejmě porazil Liona, kterého pak „zachránili“ démoničtí Jawové neboli Watchers in the Dark. To jsou taková malá stvoření, která nosí nejvýše postaveným členům Dark Angels věci denní potřeby jako třeba meč, helmu nebo kartáček na zuby.
A Vashtorr si řekl, že v hlubinách této pevnosti tajemna je záhadný Klíč, který potřebuje pro svůj projekt Archy zkázy, a tak to vzal útokem společně s hordou spojenců a to rovnou abordáží, protože jak jinak útočit na létající vesmírnou katedrálu? Kniha obsahuje nová pravidla pro Boarding actions a malou kampaň The Rock Besieged. Pojďme se tedy podívat na modely, které jsou nové anebo dostaly čerstvý primaris nátěr.
A začneme u Supreme Grand Mastera Azraela, na jehož kompletní datasheet se můžete podívat zde. Azrael dostal nový primaris facelift a za 170 bodů je to dobrá volba. Popravdě, po pravidlové a herní stránce se moc nezměnil. Stále s sebou tahá šmoulu s Lionovou helmou, poskytující 4++ save do 6” pro pěchotu a motorkáře, stále je ozbrojený vylepšenou combiplasmou a stále se docela umí ohánět Mečem tajemství (6-7 útoků se silou 7 AP -4 s dmg 3, co občas hodí Mortal wound.). Proč ne.
Motiv na vlajce se mu také nezměnil, stejně jako pravidlová sada „Malý Chapter Master“, takže umí přehozy jedniček na zásah a jedné jednotce kompletní přehozy všeho. Jednou za hru se jeho osobní Watcher může pokusit zakázat kouzlo, přičemž proti Chaosu mu to jde líp. Také dostanete o 2 Command pointy navíc, když je Azrael váš Warlord.
Ruku na srdce, za ty body je to fajn, dělá, to co má a je to prostě vylepšený Chapter Master. Není to bijec na úrovni Roboutta Guilimana nebo protiváha Abaddona. Umí spoustu věcí, stojí asi tak akorát a má pěkný, fakt pěkný model. Ostatně, oceňuji pečlivost designérů modelu v tom, že pokud si zvolíte verzi „s nasazenou helmou“, tak Watcher nese pochvu na meč, takže nedochází k duplikaci Lionovy přilby na Azraelovi a jeho Watcherovi.
A na druhé straně je nezvaný návštěvník Vashtorr the Arkifane, jehož kompletní datasheet si můžete přečíst zde. Začneme s tím hezkým – má opravdu povedený model, který jde namalovat super-sexy! Dále se podíváme na to, co Vashtorr umí a potom na jeho nasazení v armádě. Vashtorr je popravdě bodově docela drahý – 260 bodů není zrovna málo. Skarbrand je o 70 dražší, Bloodthirster či Angron dost podobně.
Vashtorr má 14 životů na T7, což ho bohužel dělá cílitelného střelbou. Dobře, má 2+/4++ a redukci příchozího zranění o 1, což je sice pěkné, ale například Garda se na to ptát nebude. Je tedy relativně křehký a nechcete si ho nechat zastřelit. S pohybem 12” a FLY nějakou tu manévrovatelnost mít bude, ale opět, nic moc. Alespoň se mu s ubývajícími životy nesnižují statistiky WS a BS. Bohužel, pro počet útoků a pohyb to neplatí.
Táhne s sebou docela ošklivé kladivo, které je docela účinné, zvláště pak na stroje. 7 útoků se silou 14 AP3 D3 se zdá vcelku normální, jenže pak si přečtete dodatek: Při hodu 5+ na zranění dostává cíl automaticky 4 mortal woundy místo obyčejného zranění (pokud je vozidlo). Vashtorr je holt démonický opravář, co umí věci i rozebírat. A to je tak z jeho osobního výkonu vše. Démon s kladivem, co dělá bác do vozidel a nechce se nechat zastřelit. Má k ruce i pařát, který ale paradoxně na blízko nic nedělá a má v sobě jen celkem obyčejný těžký plamenomet.
Podíváme se teď na synergie pro zbytek armády, což bude na trošku delší povídání. Vashtorr má svojí vlastní Army of Renown – Cogs of Vashtorr. Mělo by se jednat o výrobky z jeho dílničky, páchající staré dobré ultranásilí. Je tam pár omezení (Vashtorr musí být Warlord, nesmí hrát pár jednotek a nemáte přístup k Legions stratagemům, relicům apod.). Pojďme se podívat na bonusy.
Bonusy skrze Techinfernal Foci jsou pěkné – máte stále aktivované všechny Oplzlosti najednou (Ne, fakt nevím, jak jinak přeložit „Wanton“, a to jsem se i snažil). Takže vaše daemonské stroje umí najednou Oplzlost ničení (explodující 6tky pro Rapid a Heavy zbraně), Oplzlost masakru (explodující 6tky pro Rapid, Assault a Pistole) a Oplzlost porážky (explodující 6tky pro Assault, pistole a zbraně na boj tváří v tvář).
Jednoduše řečeno, explodující 6tky pro všechny napořád. Tedy, pro všechny ne. Jen pro Daemon Engines, takže pěchota má smůlu. A to včetně Vashtorra, který není stroječek. Sám Vashtorr má ještě malé podpůrné prostředky. Skrze Unholy Mechanisms umí posílit jeden stroj bonusem +1 na zásah. Má to ale háček – jen do vzdálenosti 3” a během command fáze. Musíte tedy doufat, že vám stroječek někam neodjede někoho zabíjet.
Do 18” umí rozbíjet nepříteli zbraně (poloviční dostřel) či vozítkům pásy (poloviční pohyb a polovina útoků). Jak by pravil klasik, to si docela vyskakuješ na někoho, kdo je v dostřelu Demolisheru. Limitovaný dosah schopnosti jen málokdy zaručí, že snížení dostřelu na polovinu bude mít nějaký efekt. Můžete si tak chránit nějakou vzdálenější jednotku, ale sám Vashtorr za to nejspíš zaplatí.
Co se týče oněch zmiňovaných Daemon Engines, tak se jedná o následující kusy z dílny Chaosu: Defiler, Venomcrawler, Decimator, Maulerfiend, Forgefiend. Bohužel, Helldrake, Lord of Skulls či Brass Scorpion bonus +1 k hitu nedostanou, protože jsou moc velcí anebo letadlo. Cílem pro tento buff není Lord Discordant, který sice dostane bonusy skrze Oplzlosti (je Daemon Engine), ale jako Character si také bonus od Vashtorra nemůže nárokovat.
Jak vidíte, tak seznam strojů není moc dlouhý. U čeho může vlastně tenhle podpůrný systém fungovat? Možná Decimator se Soulburner petardami, rozdávající Mortal woundy. Případně Forgefiend v ten okamžik také dovede něco málo nastřelit.
K dispozici má armáda 6 unikátních stratagemů, kde asi lze vypíchnout Forge Surge (1C), které umožňuje maximální dakka, tedy max. počet výstřelů bez hodu kostkou. Bohužel Lord of Skulls si ho stále neužije, na rozdíl od Foul Alternation (1CP), umožňující Charge po Advance – Lord si dojede 10” + 3d6”. To je slušné.
Vashtorr může za 2 CP do 6” řídit stroje a přehazovat jejich neúspěšné zásahy, což se může hodit. Z reliků dostanete helmu, která dává nějakému stroji extra záchranný hod 5++ či šťouchadlo, které dovede stroji umožnit Charge po Fall Back. Takže taky žádná hitparáda. Co na to říct závěrem?
Krom toho, že má Vashtorr pěkný model a kostky, je takový rozpačitý. Do kompetitivního hraní si vzhledem ke své křehkosti a značnému nedostatku synergií se zbytkem Chaosu cestu asi nenajde. Někdo ho zastřelí cestou a pak se vám celá armáda tak trošku rozpadá. V případě „buffera“ střelecké platformy je to zase spousta bodů a herní styl, který jde udělat jinak a lépe.
Na pohodové hraní s kamarády to může být zase příliš silný, zvláště pak v rámci menších her. Možná se tedy budete rozpačitě ptát: „Kam s ním?“ Ať už se rozhodnete jakkoliv, modely Vashtorra a Azraela zatím vyjdou jen v rámci limitovaného boxu Wrath of the Soul Forge King, což je klasická pěkná krabice pro dva hráče.